Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin!

    För att bli biolog läser man på högskola/universitet - i minst 3 år på heltid.

    Behörighet till kandidatprogrammet i biologi på högskoleivå är godkända betyg i gymnasiala kurser: fysik 2, kemi 2, biologi 2 samt matematik 4. Dessutom krävs det alltid Grundläggande behörighet till alla utbildningar på högskolenivå.

    Alla de kurser som krävs för behörighet för att kunna läsa Biologi på högskola/universitet, ingår i Naturvetenskapsprogrammet, inriktning naturvetenskap.

    Därför rekommenderar jag att du väljer NA, inriktning Naturvetenskap för att i så fall har du möjlighet att söka till högskoleutbildning i Biologi direkt efter gymnasiet. Blir du inte behörig under gymnasietiden, kan du söka till komvux eller till naturvetenskapligt basår för att komplettera för behörighet.

    Bästa hälsningar & lycka till med din studieplanering!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare