Nara
    Hej! Jag tror att kontorschef hade passat mig bra, hur utbildar man sig till detta? Vill påpeka att jag går samhällslinjen och har inga problem med yrkeshögskolor om en passande linje för jobbet finns.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Högskoleutbildning med examen inom för tjänsten relevant område (det finns många olika typer av kontor) och/eller motsvarande kunskaper förvärvade genom arbetslivserfarenhet - skulle ja rekommendera att skaffa sig om man på sikt vill bli kontorschef.

    Det finns, annars, exempel på att man kan på sikt bli kontorschef med endast gymnasial utbildning och efterföljande lång arbetslivserfarenhet, men det är mycket vanligare att chefer har någon form av eftergymnasial utbildning (om inte från högskola/universitet då från en yrkeshögskola).

    Du kan gå tillväga på olika sätt, t.ex kan du söka jobb som handläggare eller an annan typ av administratör på den typen av kontor där du senare vill bli chef; du skaffar dig arbetslivserfarenhet och kan studera vid sidan av jobbet; kanske går det att gå korta utbildningar som arbetsgivaren står för.
    En annan väg är att satsa på utbildning till personalvetare - i första hand inom högskola/universitet, alltså skaffa en akademisk utbildning.