Hedda
    Hej!

    Jag heter Hedda och jag går i årskurs 8. Mitt mål nu (och har varit sedan tidig ålder) är att utbilda mig till veterinär. Just nu (terminsbetyg från 7:ans vårtermin) har jag 307,5 poäng i meritvärde.

    Jag har varit i kontakt med ett naturbruksgymnasium då jag även är hästintresserad, för att få in ridning i gymnasiet, men enligt era tidigare svar är det inte rekommenderat att gå en naturbrukslinje - varför då?

    Jag förstår inte det här med särskild behörighet och utökade kurser m.m. och skulle därför gärna vilja veta exakt vilka kurser som krävs på gymnasiet för att kunna utbilda sig vidare till veterinär på SLU och hur man genom bästa tillvägagångssätt genomför dem?

    Då jag nu går i musikklass (körsång) har jag tänkt en del på naturvetenskaplig linje med inriktning musik, men jag är osäker på om man då "ersätter" nödvändiga naturkurser med musikkurser och därmed måste läsa till mer för att upprätthålla den särskilda behörigheten?

    Sammanfattningsvis undrar jag alltså vilken/vilka gymnasielinjer ni rekommenderar för att sedan kunna plugga på universitetet till veterinär och hur mycket "svängrum" man har för att ge plats åt intressen, utan att minska chansen att komma in på universitet?

    Tack på förhand,
    Hedda

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hedda,

    Det är mycket bra att du vet vad du vill! Du vill bli Veterinär>>.

    Det är inte lätt att förstå sig på alla de där olika behörigheter... och jag ska försöka förklara på ett så enkelt sätt som jag bara kan.

    Till alla olika högskoleutbildningar måste man alltid ha den så kallade "Grundläggande behörighet" - det är typ "allmän gymnasiekompetens".

    Sedan krävs det oftast också vissa Specifika godkända kurser, beroende på exakt Vilken utbildning på högskolenivå man vill komma in på. För Veterinärprogrammet är de specifika kurser (kallas "särskild behörighet") är Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4.

    På Naturbruksprogrammet som är ett yrkesprogram läser man inte fysik, kemi eller biologi. I matte läser man endast matematik 1.
    Om man ska ta in alla de kurser som krävs för behörighet till Veterinärprogrammet in på Naturbruksprogrammet som har sina egna obligatoriska kurser som man ej får ta bort - så måste man läsa ganska mycket utöver heltid, dvs lägga minst 50 timmar per vecka på sina studier, kanske fler timmar än så.... I annat fall går det inte uppnå behörighet till Veterinärprogrammet.

    Sedan är det också så att Veterinär är ett mycket populärt yrke och många sökande har höga betyg. Det räcker, alltså, inte att bara ha alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet, utan man måste läsa vissa Specifika kurser för att tjäna Extrapoäng (de kallas meritpoäng>>). Då blir det ännu mer studier... då hinner man varken sova, eller träffa kompisar eller över huvudet taget "leva". :)

    Det går att bli behörig till Veterinär på Naturbruksprogrammet om skola låter dig läsa väldigt mycket mer än vanliga studier. Det är dock mycket svårt att uppnå goda kunskaper och höga betyg och samtidigt bibehålla sin hälsa när man läser så omänskligt mycket. Därför avråder vi från det upplägget.

    Det är helt OK att läsa på Naturbruksprogrammet och satsa på att på sikt bli Veterinär. Det går att efter gymansiet komplettera med de nödvändiga kurser.

    ang. utbildning där man kombinerar Naturvetenskap med Musik - så kan man göra det på olika sätt. Man kan gå vanligt Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap men inom Individuellt val ha två Musikkurser.

    Eller så kan man söka "särskild variant" där man ersätter kurser inom programfördjupning med musikkurser. De brukar behålla inriktningskurser och därför får du behörighet till Veterinärutbildningen.