Elin
    Hej
    Jag undrar hur ni lärarer märker om en elev har engelska som modersmål.
    Själv upplever jag att jag har stannat i min engelska(det är mitt modersmål) och jag får inte så bra resultat. Svenskarna i min klass får bättre än mig, och det är inte så bra. Jag undrar vad jag ska göra för att bli bättre och varför jag har stannat i utvecklingen och om jag kan komma ifrån det?

    Tacksam för svar!
    Ps: Jag går ettan på gymnasiet

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Modersmål är det ett språk som man kan bäst och i vilket man "känner" att det är Rätt att säga "ett päron" och inte "en päron",t.ex... Man tänker inte på reglerna utan bara Vet att det är rätt att säga på ett visst sätt och man har inte någon brytning på sitt modersmål.

    Hur gammal var du när du kom till Sverige? Vilket språk pratar du hemma med din familj? Hur ofta reser du till ditt hemland och pratar engelska där?

    har du tagit upp frågan med din lärare i engelska? Vad fick du får råd?

    Allmänt gäller det att det man gör ofta gör man ofta Bra!;) det gäller alltså att ägna mycket tid åt att tala och skriva på det språket som man vill kunna bra.

    Berätta gärna hur det kommer sig att engelska är ditt modersmål ...

    • : Jag är född och uppvuxen i Sverige. Jag har både svenska och engelska som modersmål. Jag pratar mest svenska hemma men jag pratar engelska riktigt bra. Speciellt jämfört med andra i klassen. Jag utsätts dagligen för engelska mycket genom musik och TV också. Förstår bara inte hur jag kan uppleva att jag har stannat i utvecklingen och hur mina resultat kan bli så dåliga?
    • : Jag åkte mycket till USA innan, fram tills för typ 2 år sedan. Har inte varit där sedan dess och vi kommer inte åka dit mer.
    • Mikael : att du inte åkte till USA de senaste två åren kan spela roll. Man behöver inte ha engelska som Modersmål för att lära sig mycket. Prata med din lärare i eng och fråga hur Du kan göra större framsteg. Testa lära dig tre st nya ord varje dag och att läsa böcker på engelska under sommaren ...