Camilla
    Hejsan,

    Hur skulle ni vägleda en person med en utländsk lärarexamen, som vill jobba som förskollärare i Sverige.

    Hon har utlåtande från UHR att utbildningen motsvarar en kandidatexamen (utb läng 4 år). Vidare står det i utlåtandet att utbildningen är inriktad mot arabiska, och förbereder för yrkesverksamhet som lärare.
    Hon har alla de dokument som Skolverket vill ha för ansökan om legitimation (förutom SVA 3, som hon snart är klar med). Har ni erfarenhet av legitimering genom utländsk lärarexamen? Jag vet inte hur stor sannolikheten är att faktiskt få en legitimation efter ansökan. Dock var hennes utbildning riktad mot undervisning av lite äldre barn, inte i förskolan. Så i vilket fall lär hon inte få en förskollärarlegitimation på det här sättet. P.g.a. brist på förskollärare kanske hon ändå med en lärarlegitimation (även om den är riktad mot äldre barn) kan få vik som förskollärare, eller vad tror ni?

    Det andra alternativet som jag ser är att söka till förskollärarprogrammet. Det här är en längre studieväg, då hon först behöver komplettera sin utländska gymnasieexamen (som inte ens är säkert att hon kan få tag i...). Men frågan är om det är en säkrare väg att gå, om drömmen är att arbeta som förskollärare?

    Tack på förhand, ni har flera gånger varit till stor hjälp för mig, när jag behöver lite input :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla,
    jag undrar om personen är helt säker på att komplettera sin utbildning och jobba just inom det område - även i Sverige. Vi känner till många fall när lärare och förskollärare från andra länder - efter det att de har haft praktik på skolor och förskolor - har bestämt sig att satsa på ngt. helt annat eller ngt. annat/närliggande, ex. utbilda sig till Studie- och yrkesvägledare. Det är ju synd om man kompletterar sin utbildning i flera år /eller terminer/ och sedan ganska omgående kommer fram till att hen vill göra ngt. annat i Sverige.
    Förhoppningsvis blir det inte så i detta fallet - men det skadar inte att vara säker. Jag skulle alltså börja med några studiebesök, intervjuer med personal på skolorna och förskolorna och helst även försökt ordna praktik - så att personen kan själv komma fram till vad som passar bäst.

    Studie- och yrkesvägledare

    Ang. komma in på förskollärarprogrammet
    Hon kan bli bedömd som behörig på reellkompetens eller "en annan väg". Rekommenderar ta kontakt med antagningsgruppen på just det lärosäte där hon vill läsa till förskollärare. Konkurrera om plats på förskollärarutbildningen kan hon med resultatet av högskoleprovet.

    Hur Skolverket bedömer i fråga om legitimation är svårt att svara generellt. Som du skriver, är det stor lärar- och förskollärarbrist... så - å ena sidan behöver vi fler legitimerade; å andra sidan vill man höja status i skol-yrkena och ställer därför högre krav.

    Mina råd blir att
    - göra högskoleprovet så många ggr hon kan
    - ta kontakt med antagningsgruppen på högskola/univesitet och be om bedömning på reell kompetens (en annan väg..)
    - söka jobb som obehörig - på en förskola, om det är på en förskola hon vill jobba. Det kan komma ngt. projekt till stånd - för att hjälpa obehöriga verksamma bli behöriga (i likhet med VAL för lärare...). Och så får hon testa-på yrket med lön... bättre än riktig praktik där man inte får lön. Får hon inte jobb, är praktik också ett bra alternativ, tycker jag - om hon kan få någon sort försörjning under praktiken.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Milla SYV