Hanna
    Hej, jag ska välja gymnasium snart och pendlar mellan IB och NA men jag har lite frågor som jag behöver svar på.

    Om jag skulle välja att gå NA, skulle jag kunna plugga utomlands efter? Eller måste jag kompensera med kurser och i sådana fall vilka? Jag vet att det lär vara svårare att kunna komma in på universitet efter ett nationellt program men jag undrar alltså hur svårt det egentligen är.

    Sedan undrar jag om man lär sig samma innehåll på IB som NA? Vill ha samma kunskaper som man kan få på NA men vill ändå kunna plugga utomlands.

    Kan jag bli läkare om jag väljer IB?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    det finns exempel på att elever från diverse olika nationella program pluggar sedan utomlands. Det är är "svårare" för dem är bl.a att de är vana vid undervisningsspråk Svenska på en svensk gymnasieskola och utomlands kan man extremt sällan få undervisning på svenska. Sedan är det också så att behörighetskraven som ställs på utländska universitet kan skilja sig från de svenska (exempelvis krävs det ofta att man "bevisar" att man har gjort "extracurriculum" aktiviteter, jobbat som volontär eller på annat sätt engagerat sig utanför skolan...). Alla de kraven och önskemålen som utländska universitet har brukar vara mycket kända av personal på IB-programmet >> och innehåll anpassas till de internationella kraven.
    ***
    Du frågar om det går att bli läkare> efter IB >> och svar är ja.