Simon
    Jag har snart gått ut ettan. Matte, kemi och fysik har aldrig varit min grej men ändå valde jag teknikprogrammet... Ekonomi-juridik skulle passa mig väldigt mycket bättre och jag måste byta annars kommer jag tappa allt hopp och bli helt omotiverad i skolan.

    Jag har pratat med min syv, hon sa att jag är på någon slags lista för att byta program.

    Min fråga är: brukar det finnas platser kvar så här dags? Är det vanligt att man får byta program så här sent på året?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Simon!

    Jag antar att du vill byta program men stanna på samma skola. Du kan också söka byta till en annan skola. Samtidigt kan du söka plats i åk1 å ekonomi, juridik (i alla fall som back up) - det kostar inget att söka om till åk1 och det försämrar inte dina chanser att byta till åk2.

    Jag antar att din syv menade att du läser på ditt nuvarande program året ut - det är ju bara en månad kvar av läsåret. Och kan eventuellt byta under sommaren. Att plats finns är steg 1 i bytet. Steg 2 är att du måste ha förutsättningar att kunna få Examensbevis från det nya programmet. För det krävs bl a att du får godkända betyg från åk1 på ditt nuvarande program (annars kommer du inte kunna uppfylla kraven för examen).

    Det som du har rätt till är två saker:

    1. fortsätta på din nuvarande utbildning

    och

    2. söka om till åk1 på vilket program du vill.

    Alla andra saker är inte din rättighet, utan du är beroende av att plats finns och att rektor fattar beslut att bevilja dig att byta.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar, lycka till och vi håller tummarna!

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare