Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Madelene!
    Meritvärde kan bli Olika - om du söker till högskoleutbildningar med olika behörighetskrav på särskild behörighet. Det finns också några få högskoleutbildningar i Sverige som ej accepterar några meritpoäng och då blir ditt jämförelsetal = meritvärde när du söker till sådana utbildningar; exempel: tekniskt basår på Chalmers och kandidatprogrammen på HHS i Stockholm (alltså, icke-statliga högskolor får bestämma att de inte räknar med meritpoängen och det är ju just meritpoängen, om man har några, som utgör skillnad mellan jämförelsetal och meritvärdet). Kika gärna på informationen på gymnasieGuiden.se/merit

    Exempel:
    om du har godkänt betyg i matematik 2 och söker till utbildningar som kräver matematik 2, för särskild behörighet, t.ex socinomprogrammet eller psykologprogrammet, då får du inte meritpoäng för det betyget, men om du söker till utbildningar som inte kräver matte 2, t.ex juristprogrammet eller konstnärliga utbildningar (t.ex på konstfack) eller kurser som ofta kräver endast grundläggande behörighet (inga krav på särskild behörighet och då är det endast matte 1 som krävs för det ingår i grundläggande behörighet) - då får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matte 2.
    Engelska 7 och Moderna språk 4 krävs inte för särskild behörighet till någon svensk högskoleutbildning (i alla fall vad jag vet...) och då får man + 2.0 meritpoäng för de 2 kurserna (men endast om lärosätet accepterar meritpoängen (vilket de flesta gör, men finns undantag - se info ovan om HHS och Chalmers).
    Alltså, på exakt samma betyg kan man få Olika meritvärden - om man söker till utbildningar med olika krav på särskild behörighet. Därför går det inte att säga att du har "det här meritvärde" utan man kan endast säga att ditt meritvärde vid ansökan till "den här utbildningen" blir - det här... och vid ansökan till "den där utbildningen" blir detta! :)

    Om du inte har godkända betyg i engelska 7, moderna språk 3 och 4 och/eller i högre mattekurser än matematik 1, då kan du, som har examensbevis, inte ha några meritpoäng och i så fall är ditt jämförelsetal = ditt meritvärde!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej! Tack så mycket för hjälpen :)
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!