Emelie
    Hej, jag är 15 år och går mitt sista år på grundskolan. Alltså ska jag börja på gymnasiet om ca ett år. Jag har då kommit fram till att jag vill gå IB, men frågan är: är ib rätt för mig? Jag är inte den smartaste och inte heller toppstudenten med massa A:n uppradade på varandra, men jag brinner verkligen för engelska och min framtid. Jag är studiemotiverande som de säger att man ska vara och jag kan planera mitt arbete. Jag har dock fortfarande mina sämre sidor som matte och no-ämnerna och jag har haft extra stöd i de ämnerna i två år. Om jag inte går IB kommer jag antagligen ångra mig, det är jag säker på, eftersom jag kommer se på mig själv som svag då för att jag inte strävade mot ett nytt mål och för att jag inte gjorde det jag verkligen ville mest av allt. Då kan man tänka, vad väntar jag på? Men alla vuxna i min omgivning dvs mina föräldrar, lärare, psykologer, släktingar tycker att jag strävar mot något omöjligt och att det kommer förstöra min karriär, att det kommer skapa stress osv. Detta gör mig bara väldigt osäker.

    Ska jag göra det jag verkligen vill eller ska jag lyssna på alla andra i min omgivning som säger att jag bör sluta? Är IB värt att kämpa för tycker ni?

    //en tonåring med grov beslutsångest

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emelie!
    Det är mycket bra att du är duktig på engelska och brinner för din framtid!
    Om jag kunder se in i framtiden och ge dig garanti på att ett val kommer du inte att ångra, skulle jag göra det, men det är omöjligt.
    Vi ändras, som människor (dvs vi får nya idéer och nya mål uppstår för oss) och vår omgivning ändras också och ganska ofta är det mer eller mindre omöjligt att veta vad du själv kommer att vilja om tre år och ännu mindre kan vi vara säkra på hur arbetsmarknaden ser ut då - när det blir dags för dig att söka vidare efter gymnasiet.

    De bästa råden jag kan ge dig är
    - att du bokar tid för att prova-på dag, som också heter "skuggning" och följer en elev eller en klass under en dag på IB. De skolorna som till hösten 2016 erbjuder IB finner du här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&vocation=

    - att du tänker på att du får flera chanser, t.ex. det går att söka om till åk1 igen och gå om ett år på gymnasiet på ett nytt program

    - att du pratar med dina föräldrar och tänker på att de känner dig väl & vill ditt bästa och det är därför bra att ta deras råd på allvar. (I formell mening så måste dina vårdnadshavare godkänna ditt gymnasieval, annars är det inte giltigt, så - skulle ni tycka olika, så är det föräldrarnas val som gäller för att du inte är myndig).

    Läs också på om olika program så mycket du kan http://www.gymnasieguiden.se/program
    Gå på så många öppna hus http://www.gymnasieguiden.se/events du hinner på olika skolor
    och besök gymnasiemässa http://www.gymnasieguiden.se/reportage/gymnasiemaessor

    Vad du kan göra mer är att göra några olika tester:
    http://www.gymnasieguiden.se/testet
    http://www.framtid.se/test

    Prata också med dina lärare i olika ämnen och be dem om råd. Dina lärare känner både dig och de kraven som finns på gymnasiets olika program.

    Personligen så tycker jag att om du brinner för IB, så försök övertala dina föräldrar att låta dig testa den vägen. Det kanske underlättar om ni kommer överens att du får söka IB som ditt första alternativ men söker andra program i andra, tredje osv hand och att du är beredd att gå om ett år på gymnasiet (om det skulle visa sig att IB inte är rätt för dig). Var inte rädd att gå om ett år för att det finns många fördelar i att göra det!

    Hälsningar
    Mikael SYV