Ellie
    Hej!

    Jag ska börja gymnasiet efter sommaren 2019 men jag är så osäker på vad jag ska välja. Jag vill antingen gå någon sam-humanistisk linje eller musikal linje (Estet). Jag är noga med att plugga i skolan och har speciellt lätt för språk och samhällsorienterande ämnen så därför säger många av mina släktingar att jag borde gå humanistiska. Mina kompisar och lärare säger att jag borde gå musikal eftersom att jag har hört att jag är bra på det och att det verkligen är ett intresse jag har, till skillnad från språk och SO som bara är färdigheter.

    Mina släktingar är rädda att jag ska tappa mina språk och SO kunskaper om jag går musikal, och eftersom att musikal linjer inte finns i min kommun så måste jag gå på en skola i en annan stad vilket de och delvis jag inte tycker att jag är redo för. Musikal anses också vara en väldigt ”skojig” linje, alltså är de rädda för att jag ska tappa min motivation till att få höga betyg och bara gå runt och sjunga och dansa istället.
    Om jag går humanistiska är jag rädd att jag kommer tycka att det är tråkigt eller för svårt. Mina lärare säger att jag ska ha kul under gymnasietiden och att jag därför borde gå musikal, men släktingar säger att jag borde gå en humanistisk linje eftersom att det kommer att bli lättare på högstadiet då.

    Jag vet inte vad jag ska välja.
    • : Jag skrev inte riktigt i detalj innan. Gymnasiet jag hade i tanke var Kulturama’s musikal utbildning. Jag har släktingar i Stockholm och mina föräldrar vet om min osäkerhet till gymnasieval och flyttningsfrågan så det är inget jag själv bestämt. Mina föräldrar är mest neutrala över allt och vill bara mitt bästa så de har inga problem med att jag flyttar förutom saknaden. Det finns släkt i Stockholm som gått med på att jag får flytta in hos dem under terminerna om det är så att jag/vi skulle välja det.
    • Liselotte :

      Kulturama >> kommer att bjuda på Infokvällar & Öppna hus; den infokväll som ligger nu närmast i tiden är den 27 nov.2018. Besök skolan då, är mitt råd.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellie,
    som icke-myndig kan du inte själv bestämma var du bor. Om dina vårdnadshavare motsätter sig att du flyttar och det är för långt at pendla till en skola som har "musikal-"utbildning (jag antar att det är ES, inriktning Musik du menar) - då kan du tyvärr inte välja den utbildningen; för att hur ska du då nyttja din utbildningsplats om det är för långt att pendla och du får inte flytta /för att det är vårdnadshavare som bestämmer var en icke-myndig person ska bo/.
    På så sätt löser det sig ... alltså, om vi utesluter det omöjliga /icke-realistiska/ alternativet, då återstår det, om jag förstår dig rätt - Humanistiska programmet.
    Vänligen
    Julia syv

    • :

      Tack för ditt svar!

    • Milla : Vi på fråga syv hoppas våra svar bli till hjälp ! Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    ES, Musik läser man även många "allmänna ämnen"; du får gärna se programplan för ES >>. Exempelvis Samhällskunskap 1b samt Historia 1b och 2b är obligatoriska kurser på Estetiska programmet.
    Moderna språk är inte obligatoriskt att läsa på ES men man får göra det, exempelvis som programfördjupande kurser eller inom individuellt val.

    Liselotte