Veronica
    Jag får bra omdöme på mina arbeten men har endast ett B utav 6 kurser. Resten är G i bedömning U, G och VG. Hur viktigt är det med höga betyg för att få jobb? Läser till beteendevetare så jag har svårt att tro att arbetsgivaren kräver höga betyg i snitt.

    Jag har läst studieteknik på universitet och har aldrig fått F eller Fx på inlämningsuppgifter förutom på en salstenta som kom olägligt i mitt liv. Just nu känns det motigt när omdömena är bra men det där lilla extra för att få VG saknas.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica,
    vår erfarenhet är att det i princip inte spelar någon roll om man får G eller VG på högskolekurser, när man sedan söker jobb.
    Arbetsgivare brukar fästa viken vid andra meriter, som språkkunskaper, personliga egenskaper, tidigare arbetslivserfarenhet och många ggr handlar det om ren tur /att dyka upp på rätt plats vid rätt tidpunkt/.

    Om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, så tycker jag du ej ska behöva oroa dig i fall du inte får VG på de kurser i vilka det, i princip, är möjigt att få VG.

    Vänligen
    ANNA