Markus

    Hej Jag går i gymnasiet i andra ring på el och energi programmet. Jag är både missnöjd med både utbildningen jag valt samt skolan och känner att jag valde helt fel program. Jag har som mål att bli engelska lärare men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Jag funderar på att byta gymnasium och linje till Sam eller gå klart gymnasiet på den skola jag går på nu och sedan läsa in ämnen på komvux för att bli behörig till lärarutbildningen. Villket alternativ skulle ni rekomendera?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Markus,
    Jag skulle rekommendera att du lägger in en ansökan till åk1 till ett annat program, ex. till SA; detta påverkar inte dina nuvarande studier - du kan, trots att du söker om till åk1, ändå gå på din nuvarande utbildning, om du bestämmer dig för det.
    Svar om att du tackar Ja eller Nej till plats i åk1 behöver du ge i Juli. Det finns ännu gått om tid innan dess.
    ***
    Det finns flera vägar till läraryrket; det är fullt möjligt att komplettera efter gymnasiet - ex. på Komvux eller på andra sätt: på en folkhögskola eller genom självstudier/prövningar.
    Oavsett vad du bestämmer dig för - är mitt råd att du forsätter delta i så många lektioner du kan (skolka inte) och att du försöker få så många och så höga betyg du kan i alla kurser du läser. Du kan senare ha stor nytta av alla dina kunskaper och betyg - på olika sätt.

    Du får gärna återkomma och berätta mer om din situation eller svara vad du tycker om mitt förslag /ovan/.

    Hälsningar

    Peter syv