Alvin
    Hej!

    Jag har valt att gå om 1an på gymnasiet. Just nu är det april och skolan börjar igen i höst. Jag skulle behöva göra något i väntan till att skolan börjar igen. Jag funderar om vad man kan göra? Går det att gå i en skola för att fördriva tiden? Alltså att jag går på lektioner och så men inte får betyg, bara som sagt för att fördriva tiden.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Du har rätt att delta i undervisningen på den skolan där du är antagen och det är bra om du gör det.

    Sök också sommarjobb och extrajobb - är mina råd.

    Om du inte är inskriven i någon gymnasieskola, ta gärna snabbt kontakt med en ansvarig i den statsdelen där du är folkbokförd:

    • : Problemet är att jag inte vill gå i den skolan jag är antagen i på grund av att jag inte trivs där. Kan man söka till andra skolor? Tror du att de kan ta emot mig?
    • Anna : Du kan fråga rektorer på de skolorna där du vill gå.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag vill tipsa om AIM >>>> som har Öppet hus/drop in på onsdagar, och det är onsdag idag, så du kan hinna besöka dem.

    ... synd att du inte skriver på vilket program du går nu och vilket program du söker till hösten.
    Om man ex. vill gå på gymnasiet i Stockholm, finns det över hundra gymnasieskolor "att välja på" - se listan här. Det är inte förbjudet för rektorn att ta in en elev mitt i läsåret, men nu är det en dryg månad kvar av läsåret - eller max cirka 2 månader. att ordna inskrivningen och allt annat kring byte av skola kan ta tid... är det då "lönt"? kan man fråga sig, för en gymnasieskola, menar jag? Rektorer och övrig skolpersonal har väldigt mycket att göra, men det kan ändå gå att snabbt skriva in dig och så skulle du kunna gå på en skola läsåret ut, men sedan - om du t.ex inte kommer in på en ny utbildning som du söker till hösten, har du i så fall rätt att fortsätta gå där du är inskriven - och hur blir det då, om du ej har möjlighet att följa undervisningen, och har ingen chans att få ut examensbevis sen?
    Vår erfarenhet säger att chansen är liten att någon gymnasieskola skriver in en elev i mitten på april, när eleven inte på sikt ska kunna uppnå kraven för examensbevis på den utbildningen där hen skrivs in.
    Dock är det inte förbjudet att fråga på gymnasieskolorna om det. Vår erfarenhet är dock den att efter 15 mars är det otroligt svårt att bli inskriven på en gymnasieskola, då rektorerna anser att det är för nära slutet på läsåret.

    Lycka till!
    Julia syv
    P.S: kika gärna på stockholm.se/-/Serviceenhet