Natalie

    Hej! Jag vill gärna utbilda mig till sjuksköterska men jag är tyvärr inte godkänd i fysik och teknik för att få kunna gå på Natur. Min fråga är, kan jag utbilda mig till sjuksköterska om jag går vård och omsorgs programmet på gymnasiet? Och vilka ämnen måste jag vara godkänd i för att få kunna gå där? Hos vissa hemsidor stod det 5 valfria ämnen men det handlade väl ändå om yrkesförberedande? Jag vill ju trots all studera vidare på högskolan. Tacksam för svar! Mvh Natalie

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Natalie,
    VO, vård- och omsorgsprogrammet > är ett av de yrkesprogram på gymnasiet. Men man kan läsa vidare på högskola även efter att på gymnasiet ha läst på ett yrkesprogram.
    Man kan Komplettera efter gymnasiet, men man kan också Direkt på gymnasiet läsa svenska 3 (eller SAS, svenska som andraspråk 3) och engelska 6 samt matematik 2 - som valbara kurser. På så sätt blir man behörig, om man får ut Examensbevis från VO + godkända betyg i de kurser som jag nämner ovan, valbara kurser - till sjuksköterskeprogrammet på högskolan.
    Samtidigt blir man behörig, även utan svenska 3, eng 6 och matte 2 - till många olika yrkeshögskoleutbildningar.

    Kika gärna på www.yhguiden.se
    Inom yrkeshögskola kan man utbilda sig bl a till tandsköterska >, apotekstekniker >, steriltekniker > och medicinsk sekreterare >.

    Behörighet till yrkesprogram på gymnasiet är Godkända betyg i svenska eller SAS, matematik, engelska + i fem valfria ämnen, från vårterminen i årskurs nio på grundskolan.

    Länktips
    Yrken inom Hälsa- och sjukvård >>.

    Vänliga sommarhälsningar

    Julia syv