Sofia
    Jag skulle behöva läsa upp betyg som jag har godkänt i från gymnasiet till ett bättre betyg. Men som jag har förstått det så erbjuder inte alla kommuner detta utan endast en prövning. Finns det fortfarande kommuner som erbjuder detta, issåfall vilka?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är endast i den kommunen där du är folkbokförd, som du har en chans att komma in på komvux om det är på gymnasienivå du vill läsa. Andra kommuner kommer hänvisa dig till ”hemkommunen”.

    Det handlar, annars, inte om att vissa kommuner erbjuder läsa för Konkurrenskomplettering, utan om att komvux inte har råd och det är bara någon gång, om man har extrem tur, som man kan få plats på kurser om man redan har godkända betyg. Du gör ansökan till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och vi kommer att hålla tummarna för dig!

    • : Okej jag förstår. Om jag då gör en prövning inom ett ämne och resaltaret blir sämre än det jag redan har i betyg, behåller jag då betyget eller byts det till det nya betyget baserat på prövningen?
    • Mikael : Om man har flera betyg i samma kurs, är det högre betyg som gäller.