Aspyn
    Hej Syv,
    Min fråga är rätt så omfattande. Flyttade till Sverige med min familj och studerade ända tills jag slutade sjuan. Alltså jag fick betygen från sjuan och jag har varken gått åttan eller nian i Sverige. Detta för att min familj bestämde sig för att flytta tillbaka till mitt hemland. Där studerade jag om sjuan för att jag inte kunde språket och efter det läsåret skulle jag börja åttan men då slutade jag skolan igen av andra skäl. Nu ska jag flytta tillbaka till Sverige och jag är snart 17 år. Mitt problem är att jag inte vet i vilken årskurs jag ska börja. Jag har planerat att läsa svenska, engelska och 9:ans matte i mitt hemland tills jag har flyttat till Sverige så att jag när jag är tillbaka på något sätt kanske kan göra prov eller något på dessa ämnen och kunna gå nian eller börja gymnasiet. Jag vill bara ha en utbildning men det känns så krångligt just nu med tanke på omständigheterna. Jag skulle vara oerhört tacksam om ni kunde vägleda mig i detta på så sätt att ni kanske kan berätta för mig i vilken årskurs jag sannolikt skulle börja i.

    sammanfattningsvis vet jag inte i vilken årskurs jag kommer börja i eller ens hur min utbildning kommer se ut för jag har inte gått klart grundskolan som ju i Sverige är obligatorisk...

    Enormt tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Aspyn,
    jag råder dig ta kontakt med Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du ska - i Sverige - bli folkbokförd (skriven).
    Det är en lite "unik situation", inte helt vanlig situation, som du beskriver.
    Vad jag tror - är att du kommer att få gå på >> Språkintroduktion - ett av IM, introduktionsprogrammen på gymnasiet.

    På Språkintro - kan man, förutom svenska även läsa grundskolekurser inom flera olika ämnen med syfte att bli behörig till gymnasiet.

    Länktips - gymnasieguiden.se/program/IM/sprakintroduktion.

    • :

      Tack så mycket för svar!

      Jag ska ta kontakt med dem och se vad de säger

      MVH

      Aspyn

    • Anna : Lycka till!