Karolina
    Hej!

    Vill komplettera och läsa in Naturvetenskap 2, och jag har inte läst det tidigare i gymnasiet. Kommer jag då hamna i en helt ny urvalsgrupp, och inte söka från den jag sökte innan? Eller kommer jag söka från både min gamla och nya urvalsgrupp?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du Utan Komplettering, dvs redan nu är BEHÖRIG till den utbildningen som du kommer att söka till på högskolenivå, kommer du i så fall prövas både i BI, direktgruppen och samtidigt i BII, kompletteringsgruppen.
    Men om du utan komplettering inte är behörig, kan du inte i så fall prövas i direktgruppen, eftersom du utan komplettering inte är behörig.
    Som obehörig kan man inte komma in på högskola i Sverige.

    Om komplettering gör dig behörig, då prövas du med den kompletteringen endast i BII, kompletteringsgruppen.