Astrid
    Hej! Jag har kollat på IB som ni tipsade mig om. Jag har kollat på Aranäsgymnasiet i Kungsbacka då det ligger närmast. Jag har sett att de har intagningsprov någon gång under våren, och jag har inte sökt till IB än. Kan jag lägga in en ansökan så att de ser att jag vill ansöka (i april) eller skall jag kontakta dem?

    Är det svårare att få ganska bra/bra betyg jämfört med om jag går ett vanligt program som till exempel natur?
    Jag är rädd att det ska bli för svårt även om jag gillar engelska väldigt mycket. Är det då bättre att gå vanlig gymnasieutbildning än IB då?

    Mvh Astrid

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid!

    Bra att du tittar på olika alternativ och att du har även kikat på Aranäs gymnasiet som erbjuder det internationella gymnasieprogrammet IB.

    Det är omöjligt att säga om det är "svårare att få bra betyg" på IB, jämfört med Naturvetenskapsprogrammet. På IB läser man under första året kurser som ingår i Naturvetenskaps- och i Samhällsvetenskapsprogrammen, fast man läser de på engelska. Åk2 och 3 på IB är det "den riktiga IB-utbildningen" (detta pga IB-gymnasiet är egentligen en 2 årig utbildning men i Sverige läser man på gymnasiet i 3 år).

    Jag råder dig ta kontakt med Aranäs gymnasiet och du hittar kontaktuppgifter i bl a skolans presentation www.gymnasieguiden.se och boka Studiebesök för dig eller t o m prova-på dag ("skuggning") då du kan under en halv- eller heldag vara på gymnasieskolan, sitta med på lektionerna och känna på hur det är att gå på skolan.

    Sedan kan du fundera lite till... det finns ännu tid innan du definitivt måste bestämma dig ang. ditt gymnasieval.

    I Västra Götaland är det enligt info på gymnasieantagningssida - sista dag att välja IB-programmet, den 13 maj (kl.16). Du bör givetvis inte vänta till sista dagen men det är ändå 2  månader som du har på dig innan du måste bestämma dig.

    Om du bokar prova-på dag på Naturvetenskapsprogrammet och på IB-programmet (2 olika dagar), kan du testa och jämföra. Prata också gärna med Studie- & yrkesvägledare på de båda programmen på gymnasiet. Du kan prata med dem i telefon, via mail eller boka ett personligt samtal.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig Lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    P.S: du går gärna logga in på MinGymnasieguide på www.gymnasieguiden.se där det finns mycket info och hjälp inför val till gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare