Izabelle
    Jag har ingen aning om vad jag vill göra när jag blir äldre eller vilket universitet jag vill gå, så jag tänkte att jag ska ta natur eftersom det öppnar väldigt många dörrar och jag gillar dem ämnena som finns på natur. Däremot så såg jag IB och det låter väldigt intressant, särskilt eftersom jag vill troligtvis studera utomlands senare. Kan jag ta IB och få en liknande utbildning som på natur så jag fortfarande har många alternativ när det kommer till universitet? Funkar meritpoäng på samma sätt på IB som på en vanlig linje? Jag såg även någon om en examination fee på ca 5500kr, kostar det att gå på IB?

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Izabelle,
    några enstaka IB-skolor tar ut Examination-fee (avgift). Det beror tydligen på en lagtext om internationella skolor som har rätt att ta ut en avgift.

    På de allra flesta IB-skolor, enligt vad jag vet, är det gratis, men det finns några där man betalar examensavgifter.
    Eftersom det är möjligt/tillåtet att ta ut avgifter,så kan det inte uteslutas att ännu fler IB skolor kommer att börja ta ut avgifter.
    Fråga gärna på just den IB-skola >> dit du funderar på att söka till. Alla de IB-skolornas presentationer finner du på gymnasieguiden.se/gymnasium.

    Mvh
    S.