Thea
    Hej!
    Jag är en ambitiös tjej med 330 i merit, men har ingen aning om jag vill gå IB programmet eller Natur...

    Jag vill definitivt plugga utomlands på universitetet och känner att IB därför skulle vara bra, men jag har också hört att IB är väldigt svårt.

    Jag har varit hos SYV tre gånger i skolan men kan inte bestämma mig, hon har heller inte varit särskilt hjälpsam. Så jag uppskattar svar från SYV här men även från elever som gått IBs Diploma program tidigare!

    Är IB så svårt som de säger att det är?

    Måste man verkligen plugga 15h/veckan?

    Är det bara de sista proven i trean som avgör slutbetygen?

    Vad händer om man har en dålig dag när man skriver slutproven och egentligen kan mer än det man skrev?

    Är IB lika svårt som Natur eller svårare?

    Visst kan man läsa något av åren på en annan IB skola någonstans i världen? Eller måste man läsa alla DP åren på samma skola?

    Jag känner att det skulle vara säkrare att gå ett nationellt program men vill ju plugga utomlands, och helst under gymnasiet. Dock vill jag inte läsa om ett år eller behöva ta ett extra år.

    Tacksam för svar, mvh Thea

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Thea,

    om Någon elev tycker det är svårt eller lätt, behöver det inte vara samma för dig - vi alla är olika duktiga och har olika starka och svaga sidor. Du är en unik individ och så som det kommer att kännas för just dig, kan inte någon annan veta eller tala om... Sedan är det ju också så att det i så fall skulle behöva vara så att en och samma person läste både på IB och NA och skulle jämföra dem ...men...  Även om en och samma elev skulle t.ex läsa på IB första året och sedan byta till Naturvetenskapsprogrammet - och säger t.ex att det var svårare på IB än på NA, så har ju eleven mognat till nästa år och lärt sig mer /dvs har Förändrats och inte är exakt samma person som hen var året innan/.

    IB är ett 2årigt program, men i Sverige läser man pre-IB /under första året på gymnasiet läser man kurser ur samhällsvet. och naturvet.programmen men på engelska/ - därför kan det gå att efter första året på IB fortsätta till år  2 och 3 på NA eller på SA-programmet; jag kan inte lova dig det, men vår erfarenhet är att elever har på sätt "bytt" program tidigare...

    Läsa utomlands under sin gymnasietid
    Om man läser på ett "vanligt svenskt" program - Ang. läsa utomlands under gymnasiet utan att behöva "förlora" ett år - så är det i så fall på en svensk skola utomlands som man kan läsa; det finns idag 7st. sådana skolor. Då menar jag "Utanför IB"... för att IB är samma utbildning i olika länder.

    Om man läser på IB
    Programmet, IB, är, som sagt 2-årigt... det är i så fall årskurs 2 eller 3 som du i så fall kanske skulle kunna läsa på en IB-skola i ett annat land.

    Du har så pass högt betygs-värde, att jag hoppas och tror att det inte blir för svårt för dig att läsa på IB-programmet.

    IB- är Inte ett svenskt program, och lyder under IBO-organisationen, inte under det svenska Skolverket. Vad de "hittar på" ... :) - inom IB-undervisningen, vilka eventuella förändringar som de inför, vet inte vi här på Fråga SYV utan vi måste hänvisa till antingen IBO-organisationen eller till de enskilda skolorna som erbjuder IB-undervisningen. Vissa "variationer" och lokala avvikelser förekommer på olika IB-skolor... inom vissa "ramar" som är gemensamma för all IB-undervisning, finns det ändå olika "lokala" avvikelser och det är därför svårt att svara för alla >> IB-gymnasieskolor /i Sverige finns det ca 30 stycken/ - IB finns även på en av de svenska gymnasieskolor Utomlands, nämligen på Scandinavian-school-of-brussels >>.

    Jag vill också tipsa om Röster-om-ib>> som kanske ger en liten inblick i hur IB-programmet fungerar på olika skolor; vad som är gemensamt och vad som är olika på olika skolor.

    Daniel SYV

    Hej, fick nu svar från svenska gymnasieskolan i Belgium. var god läs nedan:

    Hej,

    Jag brukar alltid säga att det är inte svårare att få ett bra Diplom inom IB än att få ett bra resultat på NA. Bägge kräver att man läser seriöst under hela gymnasietiden.

    Sättet att betygsättas skiljer sig då 70-80 % av slutdiplomet kommer från examen under tre veckor i maj under sista året. Detta ger en möjlighet att få upp betygen om man haft svackor under de tre åren samtidigt som det gäller att lyckas i examen. Det finns möjlighet till retakes max två gånger i ett eller flera ämnen för att läsa upp betygen.

    Ska man läsa utomlands är det en fördel att redan ha studerat alla ämnen på engelska och därigenom förbättrat sin akademiska engelska samt att skolorna vet vad de olika kurserna och betygen betyder och behöver inte försöka översätta vad t e x matematik 3c innebär.

    MVH

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nu svar från IB-coordinator från Carlforsska gymnasiet. Var god läs nedan:

    IB is not “harder” than NA, it is “different”. For some students this difference proves very difficult, for others it proves less difficult. IB is demanding – in that it demands that students turn up, complete their work, participate in class etc.
    Typically, 80% of the students’ final grades is from their final exams in May of year 3. The other 20% is from assignments submitted to the subject teacher in year 2 and year 3.

    Thea asks about a bad day and it affecting her grades – in that sense IB is like being a professional athlete. The student trains and trains (with the subject teacher) and the Olympics (IB exams) are at a fixed date in the future. Then on that day, at that time, they try their best and for most that is good enough to “win” the gold medal – an IB diploma. Of course, in real life if students don’t get their diploma they can always come back to school and retake the exams (just like the Swedish system with sitting “prövningar” – except IB selects the dates and times).

    ALL IB-students must take at least 1 proper course from the social sciences and at least 1 proper course from the natural sciences. Students can specialise if they want to, but IB encourages students to be more balanced. Therefore many ambitious “non-science” students like to take IB as it gives them the opportunity to perform at a high level and get rewarded for that performance – without forcing them to take the NA program.

    In summary if Thea loves science and wants to do the best she can, then both NA and IB would work for her.
    However, if Thea loves general studying and/or prefers social sciences / languages – then IB would be a better choice for her.

    I hope this helps
    Mvh

    Hej igen, vi fick nu svar från IB Diploma Coordinator på Katedralskolan i Lund >>; var god läs nedan:

    Din fråga:
    Måste man verkligen plugga 15h/veckan?
    Svar:
    Det är individuellt hur mycket eleverna pluggar. God planering och framförhållning dvs att inte jobba i sista minuten underlättar mycket. 15 timmar/vecka är nog inte orimligt under vissa perioder.

    Din fråga:
    Är det bara de sista proven i trean som avgör slutbetygen?
    Svar:
    Innan slutproven, tre veckor i maj, gör eleverna 20 – 25% av sina examensbetyg i respektive ämne i form av så kallade internal assessments. Exempel på internal assessments är laborationer i naturvetenskapliga ämnen, experiment i psychology och s k orals i språk.

    Din fråga:
    Vad händer om man har en dålig dag när man skriver slutproven och egentligen kan mer än det man skrev?
    Svar:
    Det finns möjlighet att göra s k retake i ett eller flera ämnen året efter/åren efter det en elev har tagit sin examen. En elev har enligt IB’s regler rätt att gå upp i examen totalt tre gånger.

    Din fråga:
    Är IB lika svårt som Natur eller svårare?
    Svar:
    Inom IBDP läses bara 6 ämnen vilket innebär att eleven kan välja de ämnen som intresserar hen mest och att undervisningen verkligen går på djupet i dessa ämnen. Frågan är om eleven föredrar 6 ämnen eller flera kortare kurser inom NA.

    Din fråga:
    Visst kan man läsa något av åren på en annan IB skola någonstans i världen? Eller måste man läsa alla DP åren på samma skola?
    Svar:
    Om en elev vill läsa ett år på en annan IB-skola är det elevens ansvar att ordna detta. Kursplanerna är desamma över hela världen. Dock är det inte alltid så lätt att vara en s k transfer student då skolor kan läsa moment i olika ordning, kan ha olika options inom ämnena, skolor kan använda olika läroböcker med mera…..

    Du skriver:
    Jag känner att det skulle vara säkrare att gå ett nationellt program men vill ju plugga utomlands, och helst under gymnasiet. Dock vill jag inte läsa om ett år eller behöva ta ett extra år.
    Kommentar:
    IB Diploma Programme förbereder myckett väl för universitetsstudier utomlands och inom Sverige. IBDP ger behörighet både till svenska och utländska universitet och högskolor. IBDP har väldigt gott renommé utomlands och IBDP-elever kan vara eftertraktade vid många utländska universitet.  Känner ju inte eleven men med 330 i merit bör det inte vara svårt att klara IBDP.

    Frågor och svar

    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret
    • JJ12

      Få A på Ma2b efter F varning?

      Jag har F varning i Matte2b då jag inte klarat något prov. Jag har hel kurs prov i ämnet nu i maj. Är det möjligt att få godkänt ändå? Typ B-A nivå. Jag vet att det kommer vara svårt men jag vet också att jag klara det...

      Milla : : Hej!Betygssättningen är lärarens kompetens. Som SYV sätter jag inga betyg och i min utbildning ingick inte kunskap om betygssättningen. Dock vet jag av erfarenhet att det stora slutprovet (i slutet av... Läs hela svaret
    • Nanna

      Finns det ändå en chans??

      Hej! Jag valde Estetprogrammet Bild och form som förstahandsval, men nu fick jag beskedet att den linjen på skolan jag helst hade velat gå på inte kommer starta HT-24. Jag antar att det är för att för få valde just den linjen på den skolan,...

      Milla : : Hej!du måste fråga de som jobbar på ditt gymnasieantagningkansli och du kan också fråga på den gymnasieskolan som frågan gäller... de är mest insatta i hur utbildningsutbud kommer... Läs hela svaret
    • Student

      Utbildning som kostar?

      Jag har kollat runt på olika utbildningar både på YH, högskola osv. Har även hittat att det finns utbildningar man kan köpa, som tex redovisningsekonom eller inköpare för att nämna några. Hur reglerad är marknaden just när det...

      Milla : : Hejsan!jag ser att du fick svar i en kommentar som lyder: När det gäller utbildningar där utbildningsanordnaren tar betalt och vilka förutsättningar som gäller för utbildarens upplägg... Läs hela svaret