Viktor

    Hej! Jag gick ut IB programmet i våras och fick mitt Diplom. Jag tänkte söka till Riga 2019 och plugga till läkare. Enligt deras "minimum" krav behövs det en 5:a i både Kemi och Biologi för att ha en god chans till att bli antagen. Jag läste Kemi på SL nivå och Biologi på HL nivå och fick betygen 3 respektive 4. Jag undrar ifall det möjligtvis går att gå ett naturvetenskapligt basår här i Sverige även fast att jag redan har läst ämnerna (förutom fysik) och sedan söka in till Riga med mina betyg ifrån basåret?

    Mvh

    Viktor

    • Anna : Retakes? Kan du göra omprov (retakes) på din "gamla"IB-gymnasieskola för att höja dina betyg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Viktor,
    om studier i Lettland kan vi på fråga syv endast ge dig länkar till de hemsidorna där vi bedömer relevant och pålitlig info finns. vi har tyvärr inte egna experter på studier utomlands.
    Om högre studier i Lettland - var god se https://www.studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/lettland/

    Om universitetsstudier i Riga/Lettland i medicin (på engelska) - var god se rsu.lv/en/study-programme/medicine

    och antagnings-sidan verkar vara den här: rsu.lv/en/study-here/admissions

    Allmänt gäller
    Det är bra att få svar direkt från det lärosäte där du vill läsa: fråga de om de accepterar betyg från ett naturvet.basår; fråga om de kan erbjuda göra prover/tester eller om de kan tipsa om andra sätt som underlättar att komma in på deras utbildningar. Vem kan veta om villkor och vilka betyg som accepteras än de som jobbar just med den utbildningen?

    Kika också på andra liknande utbildningar, där det kanske är lättare att komma in.
    Titta också på andra yrken inom Hälsa- och sjukvård

    Vänigen
    Julia syv

    Tips!
    se om du vill ta kontakt med gymnasieskolorna i Lettland som erbjuder IB-diploma progrmamet, samma utbildning som du gick... de borde kunna ge dig viss hjälp med info (det är i alla fall vad jag hoppas på);

    det är, enl. vad jag hittade info om - på följande 3 skolorna som det i Lettland (Latvia) erbjuds IB-diploma idag (juli 2019):
    Riga State gymnasium nr.2
    Riga State gymnasium number 1
    International School of Latvia

    Försök också få hjälp/info från personal från din f d IB-skola. SYV på IB-programmen brukar vara bättre insatta om möjlighet till eftergymnasiala studier utomlands än de övriga, "vanliga" allmänna SYV-ar i Sverige.