Emma
    Hej jag läser just nu ett år high school i USA och funderar på att byta till IB utbildning när jag kommer tillbaka till Sverige. Jag har läst hotell och turism programmet på DCC Stockholm och känner inte att det är tillräckligt utmanande. Jag har tankar på att studera mera utomlands och tänker att IB utbildningen kan vara bra då. Är det möjligt att börja studera direkt på IB utbildningen utan att läsa det första "pre-IB" året, när jag har läst ett år på gymnasiet och läst ett år på high school (pratar engelska flytande)?
    • Anna : Du kan ta direktkontakt med IB-gymnasieskolorna i Sverige. Oftast vill de träffa dig personligen och erbjuder dig göra några tester (framförallt i engelska och i matte) innan de kan säga något mer om möjlighet att börja på högre årskurs än pre-IB. Då du befinner dig i USA nu och sista dag att söka till gymnasiet i Sthm är 16 maj, dvs om en vecka - rekommenderar vi att du gör ansökan till pre-IB till några /helst alla/ IB-gymnasieskolor som finns i Sthm län.
    • Milla : Maila till [email protected] som jobbar som IB-koordinator.
    • : Hej Emma, ja du kan börja IB utan Pre-IB året om du redan läst ett år på gymnasiet. Det kan vara lite svårare men det kommer fungera ändå. Om du vill byta till IB kan du ta kontakt med IEGS om du vill läsa i Stockholm. De brukar ta in folk till IB1.
    • Anna : Tack så mycket My för ditt svar!
    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma!

    Vi undersöker nu frågan om du skulle kunna antas till åk2 på IB utan att behöva läsa Pre-IB.

    OBS! tips till dig är att du innan 16 maj (som är sista dag i Omvalsperioden) gör ansökan till "vanlig IB" via Gymnasieantagningen i Stockholms län>>. Detta för att kunna få plats på IB. Du konkurrerar om plats på IB med dina grundskolebetyg. Att du gör ansökan till pre-IB påverkar inte dina chanser att gå tillbaka till den utbildnignen som du redan har påbörjat på DCC Stockholm på hotell och turism programmet, om du så skulle önska.

    Jag antar att du inte har inloggning till Antagningssidan, pga du inte läser åk9 idag. Och det är ont om tid nu - bara en vecka kvar... lite bråttom, alltså! :)

    Min tanke här är att om du

    1. kommer in på pre-IB på "vanligt sätt"

    2. personal på skolan inser att du har tillräckliga förkunskaper för att kunna flyttas upp till åk2

    3. så kommer du förhoppningsvis flyttas upp och behöva bara läsa i 2 år på IB.

    Jag kan inte lova dig att det blir så... men det är en möjlighet och du kan alltid tacka Nej till erbjuden plats på Pre-IB, om du får plats. Om du nu innan 16 maj inte söker, får du ingen plats på IB och ang. direktantagning till åk2, vet vi ännu inte - om det blir möjligt för din del.

    Jag ser inga nackdelar för dig i att söka till Pre-IB, därför råder jag dig göra det. "Stress-faktor" här är att sista dag att söka är 16 maj och du saknar förmodligen inloggning. Jag antar att du vill läsa i Stockholms län, kontaktuppgifter till Antagningskansliet hittar du här>>

    Det finns 7 gymnasieskolor i Stockholms län som erbjuder IB, se alla dem här>>

    För att öka dina chanser att komma in, kan du söka till alla, men prioritera i första hand - den skola som du helst vill komma in på.

    Hälsningar

    Peter SYV

    Antagningskansliet i Stockholms län har telefontid kl.9-11 måndag till torsdag (svensk tid) och det kan vara svårt att komma fram på telefon, pga det är sista vecka i omvalsperioden och det är många som ringer dem. Detsamma kan gälla mail - att det kan dröja innan de svarar på mail. Här är i alla fall kontaktuppgifterna till Antagningskansliet:

    Epost:
    [email protected]
    Tel:

    Skulle jag befinna mig i "dina skor" skulle jag nu på en gång kontakta min gamla SYV på grundskolan och bett om hjälp att söka till IB.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!

    Du får hemskt gärna ta kontakt med IB-koordinatorer på alla de gymnasieskolor som du kan tänka dig att läsa på. Det är ganska många sökande till IB-skolorna (till alla årskurser) bl a pga t.ex Diplomat-familjerna flyttar mellan länderna och deras barn kan inte läsa i en svensk skola (de kan ju inte svenska)... det kan vara ganska fullt på IB-skolorna i Stockholm.

    Om du kan läsa på en IB-skola i en annan del av Sverige (utanför Stockhom) är det säkert mycket lättare att komma in.

    Om du vill, kan vi hjälpa dig genom att få fram uppgifter (mail och tel.nr) till IB-kooridnatorer men uppge i så fall om det är endast i Stockholm du vill/kan läsa eller var du kan läsa. Allt-som-allt finns det ca 30 gymnasieskolor i Sverige som erbjuder IB.

    Bästa hälsningar

    Hörs!

    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma, jag har nu pratat med Rolf Öberg
    IB DP Coordinator
    phone: +46-(0)8-55 55 80 29

    [email protected]

    och vi kom fram till att det kan tyvärr vara så att du inte har tillräckliga förkunskaper i Matematik, Fysi och Kemi - för att skippa Pre-IB. det beror mycket på hur mycket matte, fysik och kemi du läste på High School i USA... men ta gärna kontakt med Rolf (kontaktuppgifter ovan). Han är expert på IB-programmet och kan svara på alla dina frågor.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket>>

    svarade på vår förfrågan, läs deras svar här nedan:

    IBDP1  grade 11 (åk 2 svenskt gymnasium) är en fristående 2 årig gymnasie examen.
    Det finns inga hinder att söka till IBDP1 grade 11 (åk 2 gymnasiet).

    Jag råder eleven till att kontakta  de IBDP skolor   hon är intresserad av direkt för att få veta hur hon söker till första året på IBDP (som är andra året svenskt gymnasium).

    SSHL har egna ansökningsblanketter till IBDP  grade 11,   sökande beställer  ansökningsblanketter via mejl till [email protected]

    Vi testar även alla sökande till IBDP  (oavsett skolbakgrund) i engelska och matematik.
    Elever kan boka testtillfälle via mejl till [email protected]

    Mvh
    SSHL