Rema
    Hej! Nu går jag i naturprogrammet och har problem med idrotten, jag går till vanliga lektioner och alla andra aktiviteter men skolkar bara från simningen för att jag hatar det. min fråga är att om gör det som sa men bara går inte till simningen, vad det har för konsekvenser och inflytande på betygssättningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rim,

    Det finns inte uttryckliga krav på kunskaper i simning i gymnasieskolans kurs Idrott och hälsa 1.

    Däremot finns det kunskapskrav på åtgärder vid nödsituationer vid drunkningstillbud. Det är Iärarens kompetens att sätta ett rättvist betyg. Du måste fråga din Iärare om viIka konsekvenser som kan bIi pga du utebIir från simningen.

    Det kan inte utesIutas att du får F i kursen idrott & häIsa1 pga du inte deItar i simningen.

    Om eleven riskerar att inte nå detta krav som återfinns i denna kurs i gymnasieskolan så har gymnasieskolan ansvar för att ge eleven särskilt stöd enligt 3 kap. skollagen (2010:800). På Skolverkets hemsida kan man läsa mer om undantagsbestämmelsen.

    Om man har frågor om vad som gäller vid betygssättningen i en grundskole- eller i en gymnasial kurs, kan man kontakta Skolverkets upplysningstjänst via epost till adressen:[email protected] eller på telefonnummer 08 - 52733200.

    ***

    En annan sak som jag tänker på är ditt rätt tiII Studiebidraget från CSN. RegIerna säger att vid frånvaro utan en giItig orsak /redan vid 4 timmar per månad/ är skoIa skyIdig att rapportera tiII CSN. CSN drar då in ditt Studiebidrag. För att få tiIIbaka studiebidraget måste du först ha 100% närvaro i minst en månad.

    Det kan, tyvärr, bIi så här att du mister Studiebidrag från CSN & även får F i kursen Idrott och häIsa1.

    Vi på Fråga SYV avråder från att skoIka från Iektionerna, oavsett viIka ämnen det gäIIer.

    Bästa häIsningar

    ANNA