Stella
    Hej!
    Just nu går jag i tvåan på gymnasiet men här bestämt mig för att jag vill läsa idrottsvetenskap och idrottsmedicin när jag slutar. Men när jag läser om jobb som idrottsmedicinare så får jag bara upp en massa saker om att man ska vara sjukgymnast med inriktning idrottsmedicin. Så för att jobba med idrottsmedicin så måste jag vara sjukgymnast? Eller kan man bara jobba med idrottsmedicin utan att ha en sjukgymnast utbildning, räcker det med utbildning i idrottsvetenskap och idrottsmedicin?

    MVH
    Stella

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stella!
    Idrottsmedicinare - är ett samlingsnamn för ett stort antal olika yrken.
    Om man är intresserad av att arbeta med idrottsmedicinska frågor kan man utbilda sig till exempelvis läkare*, fysioterapeut (f d sjukgymnast), naprapat, idrottsmassör eller till idrottslärare alternativt bli idrottstränare. Man kan också utbilda sig till psykolog och sedan specialisera sig inom idrottspykologi.

    * Idrottsmedicin är ingen reglerad specialitet, däremot så är de ofta ortopeder (specialistläkare inom område ortopedi) som blir "idrottsläkare".

    Även Idrottsfyiolog kan räknas till yrkegruppen "idrottsmedicinare". Idrottsfyiologer är experter på att planera träningsupplägg och instruera och leda individer och grupper i träning, oavsett om målet är förbättrad prestation i elitidrott eller ett hälsosammare liv. Idrottsfyiologer har kunskaper om såväl kropp och psykologi, som medicinsk kompetens inom träningsområdet - för människor i alla åldrar och för hälsa och prestationshöjning.

    Läkaresällskapet har en delförening som heter Svensk Idrotts Medicin, för mer information var god se svenskidrottsmedicin.se

    Du skriver att "om jag läser idrottsmedicin..." - viken utbildning har du i så fall tänkt på?
    Om man kikar på högskolornas/universiteternas gemensam sida www.studera.nu - så finns det idag info om följande utbildningar inom Idrottsmedicin:

    Magisterprogram är en Påbyggnadsutbildning som kräver att man har kandidatexamen. Det tar minst 3 år på heltid att uppnå kandidatexamen.
    ****
    Kurser (se ovan) på Gbg & Linkpings universitat är på 7.5 högskolepoäng (motsvarande en halv termin på halvtid) - alltså mycket små kurser. De ger inte den utbildningsgrund som krävs för att få anställning; de kan - däremo - vara en bra komplement till en annan utbildning.

    • : Hej! Tack så jättemycket för ett bra svar. Men om jag först vill studera idrottsvetenskap och sedan fokusera mer på idrottsmedicin. Hur blir det då och vad kan jag jobba med då?
    • Julia : Förutom de så kallade "legitimationsyrkena" och andra Reglerade yrken, där någon utbilnding tvungen Krävs /ex. får man inte bli bussförare utan busskörkortet/ så är det upp till en arbetsgivare att anställa dem som har "tilräckliga kvalifikationer" och arbetsgivare kan tänka väldigt olika, därför är det omöjligt att ge ett exakt svar på din fråga.
    • Julia : Fråga dem som idag jobbar med det som du vill jobba med i framtiden - vilka utbildningar de har. Se också i jobbannonser vad arbetsgivare kräver eller önskar att man har för utbildning och andra kompetenser.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stella, om du nu går tvåan på gymnasiet, kan du söka till högskola eller andra eftergymnasiala utbildningar till hösten 2020. Vilka utbildningar som kommer att starta då, vet man idag ännu inte någon större säkerhet; detta för att utbildningsutbud förändras.
    Det är till 15 mars 2020 som utbud av högskole- och universitetsutbildningar fastställs (för de utb., som kommer starta HT-2020).

    Tips!
    kika även på några yrkeshögskoleutbildningar:
    ex. Bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut
    Bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/massage-och-friskvardsterapeut