Hej Adi,

    jag undrar om du har Grundläggande behörighet?
    Och om du inte har betyg i engelska 6, har du tillräckliga kunskaper i engelska? Oftast är det lättare att få högre betyg om man läser kursen, än att man "bara" gör test.
    Läsa engelska 6 på komvux kan man på heltid på fem veckor (eller på halvtid på 10 veckor).
    Kunskaper i engelska är viktiga. Det är därför absolut inte fel att läsa lite mer engelska (och det gäller i princip alla).
    Var och när tänkte du annars göra IELTS-test?
    Om du inte redan har resultat från t.ex TOEFL eller IELTS-test, då tycker jag det är "bättre" (både enklare och billigare samt säkrare*) att läsa engelska 6 på komvux.

    Läs gärna info på uhr.se/grundläggande-behörighet/engelska

    Du får med fördel kontakta antagningsgruppen på det lärosäte där din högskole-universitets-utbildning ges.
    Vänligen
    ANNA
    PS: * med "säkrare" menar jag att det år både lättare att få betyg i eng6 än att klara testerna; och att du genom att läsa kursen verkligen får de kunskaper som du behöver ha för att sedan också klara av den högre utbildning som du vill komma in på - på högskolenivå eller inom yrkeshögskola.

    • :

      Hej igen!

      Jag har utländsk gymnasieutbildning och läste svenska som andraspråk 1, 2 och 3 samt matte 2b och nu vill jag göra engelska testet i slutet av Maj. Jag jobbar och kan inte läsa hela kursen på 5 veckor och hinner inte på 10, så bästa sättet är IELTS TEST.

      i vilken grupp hamnar jag i det här fallet om jag gör en anmäla till nåt program nu och laddar upp resultatet på antagning.se mellan den 15-18 Juni, i grupp BII eller sen anmäla??

    • Anna : Om du gör Ansökan om en studieplats på högskolenivå senast den 15 april (och kompletterar sedan senast 18 juni) är det inte en "sen anmälan", för att du anmäler dig i tid och sedan kompletterar i tid.
    • Anna : ang. att du jobbar och inte hinner läsa engelska 6 på fem veckor - på distans läser man inte i klassrummet, utan gör uppgifter på sin fritid - Om du har Kunskaperna (vilket du måste ha för att klara av testet) då borde inte mycket tid krävas för att göra de uppgifter som ingår i kursen, för du kan ju det som du ska läsa (för att hur ska du annars klara testet)? Gör som du själv tycker blir bäst. Jag skulle definitivt gjort ansökan om att få läsa Engelska 6 på komvux på distans och börja så fort som möjligt. Sedan, om du får plats på komvux, kan du lämna återbud (man behöver inte använda sin studieplats om man inte vill). Finns det ngn garanti på att du klarar testet i engelska? Att du läser eng 6 på komvux förhindrar dig inte att samtidigt också anmäla dig till testet. Då har du 2 chanser att påvisa att du är behörig, vad gäller engelska.
    • :

      Hej!

      Stort tack!

      Jag kan bra engelsk och kommer att klara IELTS.

    • Anna : Lycka till!
    Läs alla kommentarer