Hejsan,

    jag hittade 214 gymnasieskolor som planerar från hösten 2017 erbjuda utbildning på BA>> och i princip vilken som helst av de gymnasieskolor kan "ta in på PRO>>" som det brukar heta. Oftast händer det endast i fall det finns plats ledig på programmet, efter det att alla behöriga sökande kom in. Det är tyvärr så att man vet först efter det att Slutgiltig/definitiv antagning är klar i början av juli - om det finns några lediga platser.

    ***

    Ett annat "problem" kan också vara att till en kommunal gymnasieskoIa Iångt hemifrån tas man emot som Andrahandssökande, dvs när alla egna elever fick pIats, "sist av alla"... T.ex om vi tittar på den här skolan>> som erbjuder NIU ishockey - då är det en kommunal skola och tar därför emot "elever från andra kommuner" som andrahandssökande, bara om det finns plats efter att alla egna elever kom in.

    På det sättet är det mycket svårt att komma in som obehörig till en kommunal gymnasieskola i en annan kommun.

    Sedan tillkommer det "ekonomiska svårigheter" i form av att eleven inte kommer att ha rätt till någon form av ekonomisk hjälp för att pendla långt eller flytta till skolorten.

    Därför är det av praktiska skäll "lönt" att i första hand titta på gymnasieskolor i den egna kommunen eller inom "samarbetsområde", där eleven tar emot som förstahandssökande och sedan kan man också titta på fristående gymnasieskolor utanför avtalsområde.

    ***

    Det kan också vara bra att försöka ordna träning i idrott utanför /oberoende/ av gymnasiala studier - genom idrottsföreningen. Detta pga det kan bli svårt /kanske t o m omöjligt/ att komma in på IMPRO på en skola som samtidigt kan erbjuda ishockey.

    Om det är någon som känner till någon möjlighet som inte nämns i mitt svar, är jag tacksam om ni hör av er och berättar vilken möjlighet som ni känner till!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    P.S: Hör med Söderslättsgymnasiet>> i Trelleborg, med Brinell>> i Nässjö, med Leksands gymn.>>,

    med Mora gymn.>> och Njudungsgymn>> & LYCKA TILL! Hör av dig om du hittar svar på din fråga någonannanstans. :)