Ellen
    Hej! Jag ska till hösten börja gymnasiet och jag har sökt utanför länet. Jag har sökt hotell och turism som också finns i min hemkommun fast den som jag vill gå ät hotell och fjällturism. Programplanen ser likadan ut men tror du jag får inackorderingstillägg av kommunen eller kan man söka det någon annanstans?
    • Anna : Den skola utanför länet som du sökte till - är det en Kommunal eller en Fristående skola? Ännu bättre om du kan uppge namnet på den skolan. Detta för att kunna ge dig rätt svar.
    • : Det är nog en kommunal skola och den heter Jämtlands gymnasium Åre
    • Anna : Då är det - den här skolan, alltså, https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jamtlands-gymnasium-are som du sökte till i första hand? Har du lägt till fler alternativ i din gymnasieansökan - i andra, tredje osv hand?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,

    det är omöjligt att ge dig någon garanti - i alla fall kan inte vi här på Fråga SYV göra det.
    För det första, så är frågan - om du kommer in och blir ANTAGEN?
    OM DU BLIR ANTAGEN - det är först då som frågan om att få Inackorderingstillägg eller bidrag från din kommun som blir aktuellt att försöka få.

    Din kommun kan (på frivillig basis) hjälpa dig ekonomiskt, även om du kanske - på det formella planet - inte har rätt att få bidrag för att flytta. Det görs en individuell bedömning och frågor om det måste du vända till din hemkommun (dvs kommunen där du är folkbokförd).

    Elevens rättigheter
    1. om utbildningen är riksrekryterande som ex. utbildning på HT på Malung-salens-gymnasieskola, i så fall har elever rätt att få viss ekonomisk hjälp för att kunna bosätta sig på skolorten;

    Om utbildning inte är riksrekryterande - spelar i så fall roll om det är en Kommunal eller en Fristående gymnasieskola:
    2. bidrag för att kunna flytta eller pendla långt till en kommunal gymnasieskola ansöker man om hos sin kommun;
    3. Inackorderingstillägg för att kunna flytta till skolorten - om det är en fristående gymnasieskola - ansöker man om hos CSN. var god se info på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-gymnasiestudier/inackorderingstillagg

    OBS! viktigt att känna till att Även om man får Inackorderingstillägg eller bidrag från kommunen - så täcker det inte alla kostnader; det är en "viss summa" man kan få, oavsett vilka faktiska utgifter man har. Vår erfarenhet är att elevens familj får bidra med minst 2 tusen kronor per månad, ofta med mer pengar - för att möjliggöra att eleven bor på annan ort under sina gymnasiestudier.

    • : Okej men om vi säger att jag blir anatagen till skolan men får avslag på inackorderingstillägg, har du då några tips på hur jag som 16 åring skulle kunna tjäna ihop en liten del iallafall?
    • Milla : Tjäna pengar kan man genom att Arbeta och få lön. Dock är det mycket svårt att få jobb som 16-åring. Sedan är det så att som icke-myndig, får inte du bestämma var du ska bo; det gör dina vårdnadshavare. Ingen skola kommer att placera dig i elevboende om dina vårdnadshavare ej ger samtycke. Om de ger samtycke, är det då samtidigt så att de åtar sig skyldigheter att betala för ditt boende. Detta för att de är ansvariga för det som händer med dig t o m den dagen du fyller 18 år.
    • Milla : Förutom att betala för boende, är det också andra saker som behöver "tas hand om" - de flesta elevboenden är stängda under lovveckorna och eleverna åker hem till föräldrarna/vårdnadshavare; sedan om det händer ngt. på "boendet" som bråk eller problem av något slag behöver elevernas vårdnadshavare med kort varsel kunna komma upp till skolan (det brukar ansvariga för elevboenden på förhand kräva att man går med på); det är alltså så att innan man fyller 18 år är man mycket beroende av vad vårdnadshavare tycker och bestämmer. Det är Sveriges rikes lag som säger det. Vi på Fråga SYV kan inte ändra på svenska lagar.
    Daniel SYV

    Hejsan,
    det jag känner till om elevboende i Åre är att det kostar 3600 kr per månad och man måste betala för 10 månader, det är alltså 36 tusen under första läsåret. Sedan måste man hitta boende själv år 2 och 3, detta för att det är endast första gymnasieår som elevboende kan erbjudas av gymnasieskolan. Frukost ingår endast under skoldagarna; på helgerna måste man ordna mat på egen hand.
    Under lovveckorna är elevboende stängt, så elever måste åka hem (till sina vårdnadshavare).
    Och som andrahandssökande (som du Ellen, tyvärr, är) så har du inte rätt till någon ekonomisk hjälp, verkar det som. Det är alltså dina vårdnadshavare som i så fall måste stå för alla kostnader - för elevboende, för resor till/från skolan och sedan måste ni själva hitta bostadsalternativet under år 2 och 3 av dina gymnasiestudier. Tufft! Dyrt också! :(

    • : Okej men är det helt kört att söka i Malung nu?
    • Anna : Menar du att söka till https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/malung-salens-gymnasieskola ?
    • Anna : Omval i din del av Sverige varade, som jag kan se t o m 3 maj. Men jag hoppas det går att ändra ditt gymnasieval ändå, kan inte lova, men du bör i alla fall försöka...
    • Anna : Vi har nu pratat med personal på ditt antagningskansli/gymnasieantagningen och fick svar att om du ändrar ditt gymnasieval, blir du mycket lägre prioriterad (ställs sist i kön) - det rekommenderas alltså INTE att ändra sitt gymnasieval efter sista dag för Omval.
    Läs alla kommentarer