Liam
    Har en fråga gällande flytt under gymnasietiden. Jag går på LBS Borås just nu och tänkte byta till LBS Jönköping och avståndet är över 8 mil men jag bor emellan och jag har ca: 66km till LBS i Jönköping och har endast 1 buss jag kan åka med på morgonen tar jag den andra kommer jag dit 5 min innan jag startar vilket gör att jag kommer försent men min buss kommer gå 5.44 hemifrån och är framme 7.55 ungefär på ett ungefär, får byta mellan två bussar.
    Så nu tänkte jag hur det är med inackorderingstillägg för som jag ser det(kan ha fel) så går jag på en friskola, bor längre än 40km ifrån skolan och tar över 2h att åka till skolan. Men om jag skulle flytta till Jönköping och får ett inackorderingstillägg, kommer jag få en lägenhet av kommunen/CSN/liknande eller kommer jag och mina föräldrar stå för kostnaden för hyra och liknande eftersom jag är under 18?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Liam,

    det är med att "få lägenhet av kommunen/CSN" - så är det så att CSN har inga lägenheter att dela ut... CSN kommer att fatta beslut om du har rätt till inackorderings-tillägget och går på faktumet om det finns närmare utbildning /samma program och nationell inriktning/ till din bostadsadress eller inte. Om det finns samma program och nationell inriktning närmare din bostadsadress, gör CSN avslag och skriver att du ej har rätt till inackorderingstillägget. Var du sedan ska bo och vem ska betala hyra, är inte CSN´s "huvudvärk", över huvudet taget.
    Att "kommunen ska ge lägenhet" - så tvivlar jag på det väldigt mycket... men du får fråga kommunen, så klart. "kommunen" har fullt upp att placera misshandlade kvinnor och barn och barnfamiljer som inte har tak över huvudet över huvudet taget.

    Att en gymnasieelev får söka till vilken gymnasial utbildning som helst är sant. Men var eleven sedan ska bo och vem som betalar för att pendla eller hyra - är det en helt annan "femma"... tyvärr. Utbildningsplats kommer inte alls i någon sort "gemensam förpackning" med det ekonomiska stödet och bostaden, tyvärr. Jag beklagar detta men så är det...

    Ang. det att du är under 18 år - så stämmer det att dina vårdnadshavare ansvarar för att se till att du har tak över huvudet och mat på bordet... när du fyller 18 år, så är det du själv som ansvarar för det.
    Sedan kan gymnasieskolorna ge "viss hjälp" i att hitta bostad - de försöker i alla fall... och du kan därför alltid fråga på den skolan dit du vill byta vad de kan hjälpa till med.
    Din "hemkommun" kan också på frivillig basis ge hjälp på olika sätt, men det är tyvärr sällan det sker. Kommuner är fullt upptagna med det som är lagstadrat, där de inte kan neka folk hjälp. I detta fallet kan de neka och därför tror jag, tyvärr, att de också kommer att göra det. Men fråga gärna och vi önskar dig lycka till.

    Sammanfattning:
    ang. inackorderingstillägg - är det CSN som beslutar när det gäller friskolorna; du får gärna kontakta CSN. CNS har "egna regler" men kanske kan göra undantag... om det finns "särskilda" omständigheter.
    Är det ngt. speciellt med din situation - får du gärna prata med kurator på din skola och på den skolan, dit du vill byta. Kuratorer känner till vilka undantag som kan göras och ibland också kan "fixa" speciella lösningar. Med "speciellt" menar jag svåra omständigheter som sjukdom, dödsfall i familjen, våld, hot om våld, svår mobbning och dylikt.

    Hälsningar och lycka till!
    Mikael syv