Marco
    Hejsan! Jag hade en fråga som jag undra. Någon jag känner ska ha indeviduella valet inför årskurs 2 och har då valt matte 2. Men nu påstår skolan att det är fullt i gruppen för matte 2. Måste inte skolan erbjuda denna kursen till elev? Eleven i frågan vill ha möjlighet att även läsa matte 3 i 3an därför behöver hen läsa matte 2 i 2an.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Marco,
    valbara kurser - alltså, de kurser som inte är obligatoriska på just det programmet, erbjuds i mån av plats och möjlighet. Det kan vara så att matte 2 ej kan erbjudas, över huvudet taget - och detta gäller yrkesprogrammen och estetiska programmet (alltså, de program där matte 2 ej ingår som en obligatorisk kurs).

    Skolorna försöker, givetvis  - erbjuda de kurser som elever önskar. Dock är det tyvärr Lärarbrist. Lärare kan inte ha hur många elever som helst - för att det måste ju finnas också viss kvalité i undervisningen. Varför just den eleven ej fick plats på just matte 2, kan inte vi här på fråga syv svara på.
    Ofta prioriteras de elever som
    1. sökte i tid (skolorna brukar ge viss "ansökningstid" för att söka/önska valbara kurser)
    2. om de som sökte i tid alla ej kan få plats, kan då elever som har högre närvaro och/eller högre resultat på sina övriga kurser prioriteras
    3. om man har ett tydligt mål med varför man vill läsa just den kursen brukar också vara en orsak att prioritera just den eleven (dock inom matte så ger kurserna Meritpoäng, så även om t.ex matte 2 ej krävs, då ger godkänt betyg i den kursen + 0.5 i meritpoäng, vilket gör att väldigt många vill läsa mattekurser).

    Tips!
    eleven kan försöka argumentera för varför just hen ska ha plats i matte 2-kursen; eleven kan också önska att i fall någon hoppar av, att hen kallas in i den kursen (alltså, be att få stå i "reserv" till den kursen).

    Hälsningar
    Mikael syv