Hej Sara,

    inom Individuellt val, 200 poäng, får vilka som helst gymnasiekurser läsas... men frågan är då Vad kan just din skola erbjuda? Finns det inte behörig lärare, kan du inte läsa en kurs, där det inte finns någon lärare.

    Så det är en fråga som du måste ställa till din skola - om behörig lärare finns och om Modersmål /somaliska/ eller Moderna språk /somaliska/ kan passa in i schemat - så att det inte blir schemat-krock (du kan ju inte finnas i två olika klassrum samtidigt).

    När du skriver Somaliska 1 och 2 - menar du Moderna språk (somaliska) eller Modersmål (somaliska) - för att det är olika kurser (olika kursplaner och olika behörighet för lärare).

    Inom Moderna språk finns det steg 1 till 7, dvs Moderna språk( somaliska) 1, 2,3... till och mer 7.

    Inom Modersmål - finns det tre gymnasiala kurser: Modersmål 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet.

    Alla de kurser får läsas inom Individuellt val.

    Kurser Moderna språk får dessutom läsas som Programfördjupande.

    Om behörig lärare finns och om somaliska kan passa in i ditt schemat - kan bara personal på din gymnasieskola svara på.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA