Lisa
    Hej
    Jag läser vård omsorg programmet och jag vill plugga vidare till tandläkare. För att läsa till tandläkare programmet måste jag ha särskild behörighet vilket är Biologi 2, kemi 2 fysik 2 och matte D. Vi har fem individuell val som vi kan vilja, får jag vilja kemi 2, fysik 2, biologi 2 och matte för mina individuella val och läsa de samtidigt i gymnasium?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nizahat,
    det är på VO, vård och omsorgsprogrammet i princip Omöjligt att bli behörig till tandläkarprogrammet; du skulle nästan garanterat behöva komplettera Efter gymnasiet.
    Behörig direkt på gymnasiet till tandläkarprogrammet kan man bli nästan uteslutande på Naturvetenskapsprogrammet, på inriktningen Naturvetenskap.
    Du frågar om du kan välja läsa kemi 2, fysik2, biologi 2 och matematik 4 (matematik D är en gammal kurs som inte längre finns) och mitt svar är Nej, det kan du tyvärr inte.

    Förklaring: kursen kemi 2 bygger på kursen kemi 1; du måste alltså först läsa kemi 1 innan du kan läsa kemi 2; och så är det även i andra ämnen - t.ex för att kunna läsa biologi 2 måste du först skaffa dig kunskaper i biologi 1. Inom matematik behöver du läsa matte 3 innan du kan läsa matte 4, och innan du kan läsa matte 3 behöver du läsa matte 2.
    På yrkesprogram - bland annat på Vård- och omsorgsprogrammet, läser man endast matematik 1a; det borde gå att välja läsa matematik 2a och kanske även 3b, men att du eller någon annan elev även ska få läsa matematik 4, har jag inte hört talas om.
    Dessutom, behöver du även skaffa dig Grundläggande behörighet till högskolestudier, dvs få godkända betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3 samt i engelska 6.

    Vi på fråga syv känner inte till något fall att eleven på ett yrkesprogram blev behörig till tandläkarprogrammet. Detta pga det skulle krävas att läsa väldigt mycket utöver heltid + att gymnasieskolan kan ofta inte erbjuda studier i de kurser som krävs.

    Du får gärna prata med SYV på din skola. Se även bland vilka kurser som ni får välja era valbara kurser. Jag är säker att fysik, kemi och biologi finns inte bland de kurserna. Däremot kan matematik 2 och 3 finnas och jag råder dig i så fall läsa matte, så mycket matte du kan.
    Att läsa kurser för Grundläggande behörighet: svenska 2, 3 och engelska 6 är, däremot, din rättighet. Säg till på skolan att du vill läsa kurser för Grundläggande behörighet och skola måste erbjuda dig läsa dem.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA
    P.S: du kan efter gymnasiet komplettera på Komvux, på folkhögskolorna eller på ett naturvetenskapligt basår på högskolenivå - för att bli behörig till tandläkarprogrammet.