Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Simone!
    Inom Individuella val är det 200 gymnasiepoäng man väljer. Det är 200 poäng individuellt val på alla gymnasieprogram.
    Det är inte antal kurser utan antal POÄNG som man väljer.

    De flesta gymnasiala kurser är á 100 poäng - och då blir det 2 kurser som man väljer inom Individuellt val.
    Men det finns en del kurser som är mindre eller större, dvs á 50 poäng eller större än 100 poäng.
    Exempel: Fysik 1a är en kurs på 150 poäng.
    Om man väljer "små kurser" då är det fyra stycken man får välja: 50 poäng x 4 = 200 poäng.

    Oftast är det dock två kurser man väljer inom Individuellt val. Detta på grund av att de flesta gymnasiala kurser är á 100 poäng: 100 poäng x 2 = 200 poäng.

    Exempel på "små" kurser á 50 poäng: Filosofi 1, Filosofi 2, Psykologi 1 och Psykologi 2a, Psykologi 2b, Religionskunskap 2.
    Exempel på STORA kurser: "Ensemble med körsång" som är en kurs på 200 poäng, som får läsas som Programfördjupande på Estetiska programmet men inom Individuellt val får läsas på alla program. Väljer du den kursen, då är det bara en kurs du väljer för att den kommer att uppta alla poäng inom individuellt val. Kurser "Florist", "Frisör" och "Textil design" är också á 200 poäng/styck.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare