Elin
    Hej,

    Jag går natur-natur i åk två och ska snart välja individuella valen till åk 3. Jag har i år läst bild och form och tänkte ta Ma5 och matematik specialisering i trean. Dock har jag sen 100p till att lägga på en kurs och hade från början tänk ta Eng 7, men nu är jag osäker. Jag är inte jättebra på engelska, jag kan prata, skriva och läsa men jag verkligen hatar (!) att prata inför grupp och tydligen ska det vara ganska mycket sånt i den kursen. Jag har pratat med flera om detta men alla har väldigt blandade åsikter. Vissa tycker jag ska välja något jag tycker om, som t.ex. en till bild kurs och få ett A, medans andra säger att det är värt att gå Eng 7 för meritpoängens skull. Jag har räknat lite och kommit fram till att jag kommer få 2 meritpoäng med mitt tidigare lästa moderna språk steg 3 (0.5) samt Ma 5 (1) och för matte specialisering (0.5), vilket är rätt bra ändå. Samtidigt kan den där 0.5p som jag skulle få med Eng 7 göra skillnad när jag väl ska söka till högskolan....

    Som du ser så står jag lite inför ett dilemma och vet inte hur jag ska tänka.. Jag undrar över mycket och kan knappt sätta ord på alla frågor, men det jag undrar lite mest över är följande;

    Hur gör jag egentligen mitt val?
    Bör jag tänka på något särskilt innan jag gör det?
    Stämmer det att kurser handlar mycket om den muntliga förmågan?
    Hur bra ska man vara för att gå Eng 7?

    Tack för svar på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det antal meritpoäng som du tror du får för matte5 stämmer inte, läs på Den här sidan på gymnasieguiden och du ser att man får 0.5 för matte 5.

    det är alltid bra att lära sig mer eng och bra också att träna sig att tala inför grupper, det kommer du ha stor bytta av i arbetslivet.

    hur man gör val av valbara kurser är olika: många väljer kurser som krävs för särskild behörighet medan andra väljer kurser som de tycker är roligt att läsa.

    • : Hej! Jag ramlade över denna frågan då jag också funderar över meritpoäng. Jag läser även jag Naturvetenskapsprogrammet och har läst Moderna språk 3 (spanska) och planerar att bland annat läsa Engelska 7 och Matematik 5. Detta innebär väl att jag får full merit (2,5)? I ditt svar skriver du att Matematik 5 enbart ger ett halvt meritpoäng medan hemsidan du länkat till inte säger detsamma. Enligt den hemsidan (och enligt de personer jag tidigare pratat med) ger Matematik 5 en meritpoäng om kravet är Matematik 4. Jag har alltid planerat att läsa kurser så att jag får full merit men ditt svar gör mig lite oroad. Om jag läser Matematik 1, 2, 3, 5 och 5 kommer jag väl minst att få ett meritpoäng? Tacksam för svar! /Matilda
    • : Jag kanske var lite otydlig. Menar naturligtvis Matematik 1, 2, 3, 4 och 5. Och att jag minst kommer få ett meritpoäng enbart för matten.
    • Mikael : Hej Matilda, Elin skriver inte i sin fråga om att hon tänker söka till en högskoleutbildning som kräver matte 4. I alla fall kan inte jag se det. Det är bara ett fåtal utbildningar som kräver matte 4. De flesta kräver ej matte 4. Och i så fall får man 0.5 för vardera kurs i matte.. och i fall utbildning ej kräver särskild behörighet i matte (som t.ex Jurist- & Journalistprogrammet) - då får man 0.5 redan för matte 2, och sedan 0.5 för matte 3 och 0.4 för matte 4 och här är det Stopp. För matte 5 får man inget, för att max merit i matte är 1.5. Så det där med meritpoäng i matte, beror mycket på exakt VILKEN UTBILDNING man söker + om man redan utan matte har max i merit då får man inget för matte (för man kan inte få mer än 2.5 i merit i alla fall). Det är ganska så krångligt! :) men det stämmer att så som reglerna ser ut just nu - får man 1.0 för matte 5 i fall din utbildning kräver matte 4.