Mia

    Elev som pga bristfällig svenska bl.a inte klarar flera kurser på Naturvetenskapsprogrammet. Har jag förstått det rätt om vi kan ta bort kurser inom programmet (förutom gymnasiegemensamma ämnen) och eleven får examen från Individuellt anpassat program? Eleven läser 3.000 poäng bl.a pga att hen har gått på IM och har modersmål m.m med sig därifrån. Exempel - ta bort följande kurser: Biologi 2 (eleven läster Biologi 1 nu och har oerhört svårt med den) Kemi 2 Naturvetenskaplig specialisering Tänker jag rätt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mia,
    jag tänkte på "bristfällig svenska" - det är svårt att hänga med i undervisningen som är på Svenska om man ej har tillräkliga kunkaper i svenska; så kanske eleven behöver extra-stöd i svenska...?
    Med det sagt, så - vidare till frågan om examensbeviset...
    Kan inte eleven i så fall försöka ta ut examensbevis från inriktningen "samhälle" på NA, där man slipper läsa biologi 2 och kemi 2. Det är i så fall Geografi 1 och Samhällskunskap 2 som eleven behöver få betyg i + ett samhällsvetenskapligt ämne...

    Ang. reducerat program
    om eleven ej uppfyller kraven för examensbevis, får hen studiebevis som hen kan senare på komvux komplettera upp till Examensbevis.
    Genom att ta bort kurser - så att eleven läser på mindre än heltid (genom rektors beslut) slipper eleven bli av med studiebidraget från CSN (då skolan fortsatt rapporterar att hen läser på heltid, fast hen läser i själva verket på deltid).

    Ang. INDIVIDUELLT ANPASSAT PROGRAM
    SYFTE MED Individ.anpassat program >>> är att elever (oftast vid Byte av program) inte ska ha längre studietid än nödvändigt. Det är inte meningen att göra Individ.anpassad program för att eleven inte klarar av de kurser som bör läsas och det finns möjlighet att erbjuda på skolan. Det är inte så det var tänkt ang. Individ.anpassat program. Men det får bli rektors beslut i så fall. Rektorn är ytterst ansvarig. Vid ev. granskning kan Skolverket och Skolinspektionen ha synpunkter kring det...

    Länktips: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf

    • Mia :

      Eleven går på Sva och även på extrastöd i svenska.

      Vi har inte inriktningen Na-Sam hos oss. Antar att vi inte kan ge examen för den inriktningen då?

      Det är inte fråga om att läsa reducerat program, eleven läser 3.000 poäng, så även om vi tar bort tre kurser så läser eleven mer än 2500 poäng.

      Tusen tack för länk till Ind. anpassat program, så var det jag undrade. Tack!

    • Anna : Får eleven betyg i geografi 1, Samhällskunskap 2 och ännu en NO-kurs (valfri) - så borde gymnasieskola kunna utfärda examensbevis från NA/samhälle; finns inga regler som förbjudet det.
    • Anna : Ang. "reducerat program" så kan det hända att eleven sedan innan (pga programbyte) har många godkända betyg, men om eleven läser på mindre än heltid, har inte eleven rätt till Studiehjälpen från CSN; och om eleven på sin "nuvarande skola" inte läser alla de kurser som ingår i den utbildningen som hen läser, så måste det ju heta antingen "reducerat program enligt rektors beslut" eller att eleven skolkar från de kurser som ingår men som hen inte läser. Ind.anpassat program förutsätter att eleven ändå läser på heltid och ind.anpassat program är tänkt för specifika fall men Inte för att eleven ej klarar av läsa de kurser som bör ingå och som kan erbjudas på skolan; det är inte meningen. Ni får givetvis bestämma på skolan, vad ni gör /rektorn är ytterst ansvarig/.