Armand
    Hej,
    går just nu andra året på gymnasiet och läser teknikprogrammet. Har redan läst över 200 poäng individuellt val, och enligt skolan kan jag läsa många fler om jag vill. Det betyder alltså att skolan erbjuder över dessa 2500 poäng som man behöver för att ta studenten. Jag vill läsa till några kurser (b.la eng7, ma4, ma5, programmering, etc) och har kommit fram till att mina gymnasiepoäng lär överstiga 3000. Eftersom jag kommer läsa över 2500 poäng som behövs för att ta studenten, är det möjligt för mig att "skugga" betyg i de ämnen (fortfarande individuella val) som jag blev missnöjd med. Om jag kanske fått C i "Produktionsutrustning 2", exempelvis, och jag inte är nöjd med betyget, är det då möjligt för mig att välja bort eller "skugga" det betyget, och därmed förlora de 100 poängen som kursen ger (bryr mig inte om gymnasiepoängen då man ansöker till högskolan med b.la sina meritpoäng och 2500 är det enda man behöver)

    Jag vill specificera att jag inte vet vad "U-kurser" betyder, ett vanligt begrepp som många användare använder på sidan utan att förklara det, så förklara det gärna om ni tänkt använda er av begreppet i ert svar : )

    Mina frågor är helt enkelt: kan jag välja bort ämnen om jag har ett "överflöde" av poäng, samt vad "U-kurser" betyder rent konkret..
    • Daniel : "U"-kurs är den som lästes utöver programmets "normala, vanliga" kurser, alltså Utökat program. Ska nu skriva Svar till dig också.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,
    "U" är en markering som i Examensbeviset står bredvid de kurser som (enligt rektorsbeslut, på "undantag") lästes Utöver det vanliga.

    Det är inte elevens rättighet att läsa mer än 2500 p., men rektor på gymnasieskolan kan bevilja den möjligheten - på undantag, alltså.

    Ang. Hur examensbeviset kommer att se ut?
    Det är upp till rektor på gymnasiet; hen är ytterst ansvarig. Dock kan ansvar vara delegerad (av rektorn) till SYV på din gymnasieskola.
    U-kurserna räknas in i ditt jämförelsetal i 2 fall: om de krävs för särskild behörighet
    eller om de ger Meritpoäng.
    Vilka kurser som i exam.beviset kommer bli markerade med "U"? Skolverkets rekommendation är att det pro-aktivt, alltså innan kursen börjar, skrivs in i elevens individuella studieplan att "den här kursen" kommer läsas som en U-kurs; och "den här kursen" kommer läsas som Individ.val... och så vidare.
    Sedan rekommenderar Skolverket att inte i efterhand revidera studieplanen, utan utfärda examensbeviset enligt hur det på förhand var bestämt. Pga det är inte ett totalförbud och att det är svårt att kontrollera också - så vet vi av erfarenhet att det förekommer efterhandsrevideringar; men det är inte så att du har rätt att själv bestämma vilka kurser som ska i ditt exam.bevis bli "U"markerade, utan det finns, för det första, PROGRAMSTRUKTUR och många kurser kan ej bli U-kurser för att de är obliatoriska; se Programplan för TE och längst ner i den - Programstruktur för TE:

    för det andra, så rekommenderas det inte att läsa många U-kurser (tid och ork är ju begränsad "vara") och det är också dyrt för skolan att erbjuda mer utbildning än skolan måste erbjuda.
    Så, svar på din fråga är ... nja... kanske... Du måste alltså ta det med SYV på din skola. Sedan kan det tyvärr också bli så (finns exempel på det) att en elev kan få ett visst svar från SYV/rektor men nästa år har personal byts ut och de nya säger att de tänker följa Skolverkets rekommendationer och begränsa möjlighet att läsa U-kurser eller t o m helt ta bort den möjligheten på skolan.
    Det är alltså inte elevens rättighet att varken sig läsa U-kurser eller "trixa" med sitt examensbevis för att höja meritvärdet/jämförelsetalet.
    Förklaring: man kan ta på sig för mycket och bli sjuk av överansträngning; det är därför många ggr bättre att läsa på "vanligt sätt", endast på heltid; och om du t.ex har tid över - skaffa dig ett trevlig Hobby eller ett Extrajobb...! :)

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Hälsningar
    D: