Hej Caroline,

    yrket Inredningsarkitekt kräver inte /i alla fall så som det är i Sverige/ någon legitimation, certifiering eller diplom; det är inte heller en skyddad titel; därför kan alla som vill säga att de är "interdningsarkitekter". Det är, alltså, arbetsgivaren som anställer som bestämmer vilken utbildning en inredningsarkitekt ska ha.
    Öppnar man "eget", dvs startar ett eget företag eller hyr ut sina tjänster som konsult, då är det man själv som bestämmer vilken utbildning man behöver skaffa sig. Om man kan skaffa sig betalande kunder, kan man jobba som inredningsarkitekt med vilken tidigare utbildning man vill.

    Kika gärna på >>>/yrke/inredningsarkitekt där det i ett ganska långt stycke förklaras vilka olika utbildningar en inredningsarkitekt kan ha, men det är bara förslag eller snarare de utbildningar som vi tror lättare leder till jobb. Men egentligen finns det folk som arbetar som inredningsarkitekter med helt andra utbildningar och även utan någon speciell utbildning över huvudet taget.

    Jag är ledsen men kan inte svara på frågan som du ställer; vet inte om man blir "färdigutbildad inredningsarkitekt" därför att det inte är tydligt definierat vad en "färdigutbildad inredningsarkitekt" är.

    Råd som jag kan ge dig är att du försöker få svar från skolan om hur stor procent av deras f d elever som jobbar som inredningsarkitekter i direkt anslutning till utbildningen, t.ex 6 månader efter avslutad utbildning. Utifrån deras svar kan du kanske göra egen bedömning ang. chanser att få jobb efter deras utbildning.

    Bästa hälsningar

    ANNA