Ingrid

    Hej! Jag står i valet och kvalet mellan två utbildningar, civilingenjör-industriell ekonomi eller civilekonom. I framtiden vill jag jobba med problemlösning i någon form, helst lite kreativt, och gärna i en högt uppsatt position. Gärna också företagsutveckling i någon form. Jag läste samhäll på gymnasiet och har läst matematik 3, så jag är behörig till civilekonom linjen men om jag skall läsa industriell ekonomi så måste jag läsa till kurser. Så min fråga är helt enkelt om det med mina mål är ”värt” att lägga ett år extra på att läsa till kurser och sedan läsa industriell ekonomi, eller om jag lika gärna kan läsa en civilekonom linje. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ingrid,
    du kan söka till civilekonomprogrammet och samtidigt söka läsa de kurser (t.ex på komvux) som fattas för att du ska bli behörig till den andra utbildningen (civilingenjör i "industriell ekonomi"). Inte ens om man har högsta meritvärde (22,5) är det garanterat att man får studieplats (p g a det kan bli fler sökande med högsta meritvärde än studieplatser) - därför kan man inte på förhand veta om man blir antagen.
    Så, om du kommer in på Civilekonomprogrammet och samtidigt på kurser på komvux, kan du påbörja läsa allt samtidgit och se vad du trivs med: du kan t.ex läsa första året på civilekonomprogrammet och söka sen till civilingenjör i ind.ekonomi (om du genom komvuxkurser blir behörig) - och se om du kommer in även på den utbildningen.
    Det går alltid tacka Nej till erbjuden studieplats. Det är bra att ha valmöjlighet. Om du har flera utbildningar där du är Antagen, kan du välja vilken du ska läsa och vilken du ska "lämna" åt sidan, så att säga - lämna återbud.
    vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare