Hampus
    Hej jag ska börja på gymnasiet efter sommaren 2018 och jag har en fråga som jag gärna vill ha svar på Jag kan inte så mycket om gymnasiet och så men jag undrar om man kan bli Pilot eller fastighetsmäklare genom att gå samhällsvetenskapsprogrammet?
    • Maria : I vilken del av Sverige bor du? i Västra Götaland kan man fortfarande göra Omval, men ej i de andra delar av landet.
    • Mikael : Ja, i Västra Götaland kan man med hjälp av SYV på sin grundskola ändra sin gymnasieansökan till mitt på dagen, tror det är kl.16.00 de stänger... - den 1 juni. Viktigt att kontakta syv på sin skola snarast och inte vänta till sista dagen.

    1 Svar

    Maria SYV

    Hej Hampus,

    i Samhällsvetenskapsprogrammet ingår inte /som obligatoriska/ de kurser som krävs för särskild behörighet till Fastighetsmäklarprogrammet (Matematik 3) och till Pilotutbildningen (Fysik 1a).

    Om man garanterat vill läsa de kurser som krävs för särskild behörighet till utbildningar som leder till yrkena du nämner i din fråga - då är det Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet (valfria inriktningar) som man ska söka till på gymnasiet.

    Ang. bli fastighetsmäklare - Ekonomiprogrammet, inriktning Ekonomi rekommenderas;

    ang. bli pilot - specialprogrammet med egna examensmål Flygteknikutbildningen rekommenderas.