William
    Jag går just nu första året på gymnasiet, fast jag har gått om ett år oxå. Men funderar lite på betygen. Jag går nu samhällsprogrammet i Växjö. Men jag funderar på betygen, jag är godkänd i svenskan, men inte i engelska och matte. Fast ska göra ett omprov i matte nästa vecka och siktar på att bli godkänt såklart! Men det är många som säger olika till mig men, vilka betygen måste jag klara för att gå vidare till tvåan??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej William,

    du har rätt att fullfölja den utbildning på gymnasiet som du är antagen till (om du inte skolkar för mycket, så klart).
    Men om du fortsätter till "tvåan" utan godkända betyg i år1, kommer du i slutet av år3 ej uppnå kraven och kunna få ut Examensbevis.
    Frågan är då - om du vill insistera på din rätt att läsa vidare (vilken du har) eller om du ska försöka få rektor att låta dig gå om år1. Det är en stor förmån att kunna gå om ett år på gymnasiet, det är absolut inte självklart att få göra det. Du kan önska det men det är inte säkert det blir beviljat.
    ***
    En annan fråga är om du tycker att du går rätt program på gymnasiet?
    Du kanske skulle må bättre och uppnå högre resultat på ett annat gymnasieprogram?
    ***
    Som sagt, du har rätt att läsa vidare. Men vad är målet? Om du ej får ut examensbevis i slutet av år3, vad ska du göra då?
    Vad är ditt mål? Vilka yrken är du intresserad av?
    ***
    Fram till och med det året du fyller 19 år, kan du fortfarande söka om till år1 och påbörja en ny utbildning på ett nytt program.

    Dina rättigheter inkluderar också att få göra Prövning i de kurser som du får F betyg i.
    Det är inte många F (ca 10%) som man kan ha under 3 år på gymnasiet, sammanlagt för att fortfarande uppfylla kraven för examensbevis.

    Vilket program läser du? Vilket program tycker du att du skulle annars läsa? I vilken stad går du på gymnasiet?

    Vänligen
    ANNA