Hej La; det är väldigt olika vilken info man får, beroende på var man anmäler sig till en prövning. Vi känner till att det kan på vissa ställen finnas obligatoriska träffar med handledare (en behörig lärare) som ger allmän info och sedan erbjuder svara på frågor när man förbereder sig till prövningar; medan på andra ställen är det 100% självstudier och hur man förbereder sig - är upp till den som vill göra prövning. Många prövningsställen hänvisar till allmän info på Skolverkets hemsida.
    Det vanligaste är att man har läst en kurs, i vilken man vill göra prövning och har redan ett betyg men vill höja det betyget /och i så fall kan man redan vad kursen "går ut på"/
    eller
    att man har mycket goda kunskaper inom det aktuella Ämnet, ex. om man vill pröva i ett språk, som man kan mycket bra och då spelar det ingen roll vad som "kommer på provet".

    Att man inte redan har tidigare läst en kurs, i vilken man vill pröva, eller ej har goda allmänna kunskaper inom det aktuella ämnet - är ovanligt.
    Meningen är att man ska kunna HELA INNEHÅLL I KURSEN, och inte endast det som kan "komma på provet".