Evelyn
    Hej! Jag har bestämt mig för att gå tekniklinjen men jag är lite osäker på vilken inriktning jag ska välja, jag vill ha behörighet till de flesta högskoleutbildningar därav behöver jag även plugga fysik 2 och matematik 4 & 5. Jag tror att jag skulle gilla bägge programmen lika bra men fördelen med om jag går teknikvetenskap är att jag kan välja något annat än matte och fysik som programfördjupning. Så jag undrar helt enkelt vilken linje som skulle vara det bästa valet för mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evelyn!

    Bra att du vet vilket program du vill läsa, för att båda utbildningar som du är intresserad av finns inom samma program (det är olika inriktningar på samma program).

    Inriktningskurserna på Teknikprogrammet läser man, oftast i alla fall, från åk2 och man läser därför samma kurser, oavsett inriktning - under åk1 och du ska därför kunna bestämma dig angående inriktning under åk1, innan åk2, alltså - om du söker till en skola, som erbjuder båda de inriktningarna.

    Om du vet att du vill läsa Fysik 2 och Matte 4 och 5, då är det Teknikvetenskap-inriktningen som är bäst att välja, därför att Matte 4 och Fysik 2 ingår som obligatoriska kurser och därför får du garanterat läsa dem plus att det är precis som du skriver - att du får välja andra kurser som Programfördjupande och inom Individuellt val.

    Så - utifrån det du uppger i din fråga, så håller jag med dig om att inriktning Teknikvetenskap passar bäst.

    Bästa hälsninar och lycka till!

    ANNA