Eric
    Hejsan! Jag har inte möjligheten att träffa en studievägledare just nu, men jag kontaktade min lokala studievägledning via mail utan att få några konkreta svar på mina frågor. Så jag provar väl på att fråga här!

    Lite om mig och min situation:
    Jag är 24 år och har lidit utav depression och social fobi sedan tonåren. På grund av detta blev jag avskriven från gymnasiet min första termin och tyvärr gick jag aldrig tillbaka.

    Under denna tid har jag dock dränkt mig själv inom mina två favoritsaker: litteratur och Programmering. Jag har inte haft någon officiell anställning på något jobb utan jag har bara hållit på med grejer relaterat till Programmering och deltagit i Icke-kommersiella projekt. Jag har även gjort läxarbeten mot betalning runt om på internet som inkomst.

    Men nu vill jag ändra på mitt liv, uppleva studentlivet och ta en kandidatexamen inom System/Datavetenskap för en karriär inom IT.

    Vad är mina möjligheter? Jag känner mig väldigt kompetent inom de flesta grundläggande ämnen, speciellt Svenska, Engelska och Matematik. Att behöva läsa in dessa ämnen samt mycket mer för att nå 2500 gymnasiepoäng känns väldigt tungt i mitt läge och jag känner en tidspress . Finns det möjligheter för prövningar/tentor och uppnå högskolebehörighet genom att bevisa kunksap på detta vis?

    Jag bryr mig egentligen inte om att komma in på ett högskoleprogram via gymnasiepoäng utan jag är väldigt säker på mina chanser genom högskoleprovet bara jag får någon typ utav behörighet.

    Jag är intresserad utav att höra utomstående synpunkter och erfarenhet gällande detta.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Eric,

    jag vill föreslå att du funderar över att söka till en yrkeshögskoleutbildning, där du har bättre chanser att komma in. yrkeshögskolorna har möjlighet att ta in i "fri kvot" - upp till 20% obehöriga i varje klass. jag kan inte lova att du får studieplats men det kostar inget att göra ansökningar och man får söka hur många olika yh som helst. Och man söker varje yh i första hand, till skolan direkt. Se vad som på en yrkeshögskola finna att söka inom DATA/it här>>>.

    Ang. högskola/universitet så måste man bli BEHÖRIG. Det finns två sätt för dig att bli behörig på - att få Gymnasiebetyg (slutbetyg eller examensbevis) eller på "reell kompetens>>" - här måste du ändå ha vissa betyg, men inte så många men du måste också ha minst 3 årig arbetslivserfarenhet (på minst halvtid) som du kan bevisa med ett tjänstgöringsintyg.

    Om du inte har några som helst gymnasiebetyg idag, då är det Examensbevis du behöver /det är för sent för slutbetyget/. I examensbeviset från komvux måste det ingå 2400 gymnasiala poäng, det är 24 stycken 100 poängskurser /de flesta gymnasiala kurser är just på 100 poäng/. Om du gör prövningar  i 24 gymnasiala kurser kostar det i dagens läge 12 000 kr. prövningsavgift är 500 kr per prövning. Det borde inte vara omöjligt eller förbjudet att få Examensbevis baserad endast på prövningar, tänker jag... har inte hört att någon gjorde så, men känner inte till ngt. förbud mot det. Börja med att anmäla dig till prövningar i de 7 kurser som du i vilket fall behöver godkända betyg i -

    • Svenska/Svenska som andra språk 1, 2 och 3
    • Engelska 5 och 6
    • Matematik 1a
    • Samhällskunskap 1b