Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,
    om man har rätt till A-kassa och "går på A-kassa"och på förhand frågar sin a-kassa så kan man få beslut om att man får läsa på halvtid i 20 veckor, inte mer. Det är i alla fall vad jag känner till.
    Man kan också fråga Arbetsförmedlingen /om man är arbetslös inskriven på AF/ om AF kan ge aktivitetsstöd för att studera. Det har förut hänt att AF tagit beslut om att bevilja Aktivitetsstöd för studier. Aktivitetsstöd är, som regel, samma summa som A-kassa ger i ersättning, och om man ej har rätt till A-kassa då finns det miniminivå för aktivitetsstöd, som höjs med jämna mellanrum... jag tror den är ni på ca 4,5 tusen per månad... men det är bättre att fråga AF om det.