Johanna
    Jag fick 3 F och måste alltså läsa upp mina betyg. Nu fick jag veta att idrott och hälsa inte ingår? Men på skolverket står det

    "För gymnasieexamen som utfärdas från den 24 november 2015 finns inte längre en begränsning till att endast betyg på kurser som får ges i komvux på gymnasial nivå får ingå. Det innebär att även betyg på kurser som endast får ges inom vissa utbildningar i gymnasieskolan och betyg på kurser i ämnet Idrott och hälsa får ingå."

    fram till 1 januari 2017. Så om jag hinner göra prövningar innan då (tänkte göra i november) ingår mitt idrottsbetyg då? Alla säger olika om detta...

    Hur många poäng måste jag göra prövning i för att få läsa på universitet? Med idrott/gymnasiearbete och det har jag 2200 godkända poäng av 2500. Alltså fattades det 50p för min gymnasieexamen....

    Ska jag läsa 1 eller 2 kurser?

    Hur funkar prövningen? Får man betyget automatiskt sen eller måste man göra fler saker?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej johanna!

    Det är inte endast AntaI godkända poäng som speIar roll, men även är det så att vissa kurser har man tvungen att ha godkända betyg i. Vilka kurser fick du F betyg i?

    Ang. antaI poäng - om du pIanerar att ta in F-poäng in i ditt examensbevis, vilket är mindre fördelaktigt för dig, då är det bättre för dig att ta ut examensbevis från Komvux, och inte från gymnasieskola. På komvux räcker det med 2400 poäng in i examensbevis. Du sIipper med det har 100 p.F in i ditt examensbevis "i onödan". F-betyg drar ner medelvärdet/jämförelsetaIet ganska mycket.

    För att få examensbevis från komvux, gå prata med de på komvux i din kommun. Fram till 1 januari 2017 kan du ta in betyget i idrott och hälsa. Om du nu har 2200 godkända poäng, kan du läsa /eller göra prövningar/ i 200 poäng och du behöver 50 poäng till minst godkända men det är bäst om du har få 200 poäng godkända /t.ex genom att få betyg i 2 st. 100-poängskurser/ och på så sätt få examensbevis från komvux med 2400 poäng, alla godkända (inga F). Hinner du med det innan 1 jan2017, får du ta med Idrottsbetyget. Efter 1jan2017 kan du inte ha idrott1 i examensbevis på komvux, men om du tar examen från gymnasiet /ungdomsgymnasiet/ - så måste idrottsbetyget ingå, därför att Idrott&hälsa 1 är en obligatorisk kurs på gymnasiet.

    Hoppas mitt svar förkIarar en deI.

    HäIsningar

    MikaeI SYV

    • : Jag har F i matte 4,5 och fysik 2.
    • : Kan jag istället läsa matte 4 och geografi 1 (eller historia 2) och få 200p? Eller måste ALLA F bli godkända?
    • Liselotte : Det är skillnad - om du vill få examensbevis från din gamla gymnasieskola eller från komvux. På komvux är det friare. Du behöver inte läsa matte 4, 5 eller fysik 2. Du kan läsa andra kurser på komvux.