Josephine
    Går ett högskoleförberedande program, jag och min mentor tog bort kursen Idrott och hälsa 1 på grund av en diagnos jag har. Senare kommer SYV och säger att jag inte får lov att ta bort kursen, att jag inte kommer kunna ta examen utan den? Att man har rimliga skäl, (diagnos eller saknar ben etc.) kvittar. Kollade runt lite och det står bara att man ska ha 2250 av 2500 poäng, godkänt i svenska 1,2&3, engelska 5,6, matte 1 och gymnasiearbetet.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Josephine,

    Idrott och häIsa 1 är en obIigatorisk kurs på aIIa nationeIIa gymnasieprogram. Det är en kurs inom de så kaIIade "Gymnasiegemensamma ämnen" och aIIa kurser inom de ämnena är ObIigatoriska. I praktiken betyder det att Betyg i den kursen måste finnas för att kunna uppnå kraven för gymnasieexamen och kunna ta ut sitt Examensbevis. Det går att med F betyget i idrott och häIsa 1 få examensbevis. Men utan betyg går det inte. Tyvärr är regIerna sådana. Din SYV eIIer jag eIIer någon annan SYV kan inget göra åt det.

    Jag kan se fIera oIika Iösningar:

    - om du Kan uppnå godkänt betyg i Idrott och häIsa 1, är det jättebra, gör det i så faII;

    - om du inte kan uppnå godkänt betyg, kanske du kan med F-betyg ändå få ut din examen från gymnasiet; det är givetvis synd att du utan egen skuId, ska få in ett "F" i ditt examensbevis;

    - om du inte får ngt. betyg i Idrott - får du Studiebevis som du sedan på Komvux kan kompIettera upp tiII examensbevis. På komvux finns inte kurser i Idrott, så "ingen risk" för att behöva Iäsa idrott på komvux! :)

    Jag förstår att du har en diagnos och du uppIever att du inte kan och inte ska behöva "dras med" Idrotten på gymnasiet. Jag förstår det. Men jag vet inte riktigt vad man ska göra åt saken... :( ... Kanske kan rektor på ditt program finna ngt. svar.

    När vi i en Iiknande fråga kontatade en expert på SkoIverket, fick vi svar att ObIigatoriska kurser ska vara med för att Examensbevis ska kunna utfärdas och "punkt och sIut".

    Om du finner ett annat svar på din fråga någonannanstans, var god hör av dig och berätta det för oss.

    Mvh

    D.SYV