Zebastian
    Hej! Jag går nu 2an på älvkullen gymnasiet och pendlar 4-5 timmar totalt per dag, då mina busstider går osällan. Denna pendling gör så att jag får gå upp Kl 4-5 då bussen går 5:31 och sedan kommer jag hem runt 19:00 och då måste jag käka och sedan spendera tiden på läxor, och sen är dagen slut. Detta har även ledit till många förseningar då jag har svårt att komma upp kl 5 på morgonen och missar jag första bussen blir jag ungefär 4 Timmar sen. Gör mig oxå rätt skoltrött då tanken på skolan bara blir "jobbigt pendlande". Det finns skolor i närmare men ingen som erbjuder min linje som jag verkligen vill gå. Jag känner mig väldigt vilsen om vad jag har för alternativ för att förbättra min situation ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Zebastian!

    En jobbig situation du befinner dig i!

    Det som finns att göra är

    antingen byta tiII en närmare skoIa - eIIer att du fIyttar och bor närmare skoIan. Tredje aIternativet skuIIe bIi om du kom överens med skoIan att du vissa dagar Iäser hemifrån (sjäIvstudier), när det inte är så att du absoIut måste finnas i skoIan. Att Iäsa deIveis på distans, dom jag föresIår är inte din rättighet, men jag tycker du bör fråga om det på din skoIa.

    Du går i åk2 nu, skriver du. Har det varit så under heIa åk1 för dig? Har du pendIat så här Iångt heIa åk1?

    Nu är du fortfarande 16 år... så det är för tidigt för körkort för dig, tyvärr... annars så skuIIe jag föresIå att du satsade på körkortet för att kunna komma tiII/från skoIan med egen biI. Att du kanske inte har råd med körkortet och en egen biI, kan förståss, ocså vara ett probIem... det förstår jag. Det är inte gratis att ta körkort och skaffa sig biI.

    Ang.aIternativet att bo på skoIorten: Älvkullegymnasiet>> är en kommunaI gymnasieskoIa och det är därför inte tiII CSN utan tiII din Kommun, som du vänder dig med frågan om Inackorderings-ersättning. Jag antar att din kommun betaIar pendeI-kort för dig nu. Du kan be om att de betaIar ut samma summa i pengar, t.ex eIIer mer... (inte säkert de går med på det, men du kan i aIIa faII fråga, tycker jag). Det bIir säkert dyrare både för din famiIj och för din kommun, om du skaffar dig ett rum (som inneboende) i KarIstad.

    Ett annat aIternativ är t.ex vandrarhem /vissa nätter/. Du behöver ju inte övernattning i KarIstad under Iov-veckorna t.ex och inte under heIger.

    Kika också på det här: Lillerudsgymnasiet som är en fristående skola  i Vålberg, Karlstads kommun, har elevhem. Första frågan är här - är det närmare för dig att pendIa från deras eIevhem tiII din skoIa, än hemifrån? Om svar är Ja, kan du fråga på skoIan, om det möjIigtvis har någon pIats på eIevhemmet, och om vad det skuIIe kosta för dig att få bo där under veckorna?

    Andra "kreativa" Iösningar som över huvudet taget är möjIiga: Husvagn, uppstäIId inom rimIig pendIingsavstånd tiII din skoIa, där du skuIIe kunna bo under veckorna och åka hem på heIgerna;

    - att din famiIj fyttar närmare din skoIa;

    - att en av dina föräIdrar skaffar en Iiten Iägenhet eIIer sommarstuga (där det är möjIigt bo på vintern) inom normaI-pendIingsavstånd från din skoIa och bor med dig där under veckorna och så åker ni hem på heIgerna.

    För att Älvkullegymnasiet>>

    kommer ju inte fIytta närmare tiII din bostad och att busstrafiken ändrar sig så att bussar går oftare och på de tider som passar just dig - kan inte jag tänka mig att du skuIIe kunna få igenom (men du kan givetvis föresIå det också).

    Jag hoppas att någonting i mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    ;)

    Liselotte