Kitty
    Hej,

    Jag har läst natur natur på gymnasiet men gick tyvärr inte ut med en gymnasieexamen då den linjen var för svår för mig.

    Nu har jag bestämt mig att plugga på komvux men kan jag läsa natursam ämnena som jag saknar eller måste jag fortsätta på natur natur ämena för att få min examen?

    Vet att jag inte kommer att klara av ma4&5c samt fy2 & ke2 så hur gör jag?

    Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kitty,

    mitt råd är att du bokar tid med SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) för att göra Planering mot Examensbevis.

    Det som i dagens läge gäller för att kunna få ut examen från komvux är att

    1. 2400 betygsatta poäng krävs
    2. av dem kan max 150 poäng vara betygsatta med F-betyg

    3. betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå (så det betyget "förlorar" du)

    4. tema för godkänt examensarbete måste ligga "i linje" med det programmet som man tar examen ifrån - så frågan är om du redan har godkänt examensarbete från dina studier på NA på gymnasiet? eller Kan du göra om ditt gymnasiearbete? Du kan i så fall ta examen från "ett annat program".

    För övrigt, så är det endast t o m Matematik 3c, som är Obligatoriska kurser i matte på naturvetenskapsprogrammet (ej matte 4 och 5).
    Fysik 2 och Kemi 2 behöver du inte läsa ... du kan, alltså ta examen från inriktningen "natur och samhälle". Du kan kanske t o m ta examen från ett annat högskoleförberedande program, men gymnasiearbete behöver passa in i "ditt program".

    Undrar: vad är dina framtida planer? vad ska du använda ditt examensbevis till? Om du vet vilken eftergymnasial utbildning du vill komma in på, är det bra att ta med de kurser som krävs för Särskild behörighet till just "din" eftergymnasial utbildning.
    Allt detta kan du diskutera med SYV på komvux, när ni gör planering av studier mot Examensbeviset.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA