Mohammed
    Hej, jag går i el och energiprogrammet i praktiska nacka årskurs 3 och jag är godkänt i alla mina gg-ämnen och inriktnings ämnen från ettan och tvåan. Just nu har jag totalt 1800 poäng från ettan och tvåan, vi ska nu läsa in 7 ämnen som är 700 poäng. Jag behöver få 2250 poäng för att få yrkesexamen vilket jag kommer att klara, men jag kommer inte få någon yrkesexamen eftersom jag ej har praktikplats enligt skolan. Jag har haft 2 månader praktik men sedan så fick jag ej vara där eftersom min handledare skulle pensioneras sig. Jag är godkänt i de flesta ämnen som vi har haft i ettan och tvåan och just nu pluggar vi in nya ämnen vilket jag tror jag kommer att klara. Nu till frågan vad ska jag göra om jag är godkänt i alla ämnen och inte får ett yrkesexamen? Just nu har skolan någonting som kallas APL-studio där vi sitter och söker praktikplatser själva, vi har sökt flera olika el-firmor med våra CV, men de flesta firmorna tar ej emot praktikanter. För att de vill ha lärlingar och vi är ej lärlingar.
    • Mikael : En sakkunnig från Skolverket säger att i fall din gymnasieskola ej kan erbjuda dig APL på en arbetsplats, då måste skola kunna ordna APL-plats på skolan; du får praktisera på din skola, alltså.
    • : Okej! Tack för hjälpen och snabba svar
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mohammed,

    tråkigt att det är så svårt att få en praktikplats. Tips: tänk på att utöka sökområde - till att pendla längre bort till din praktikplats eller om du har möjlighet att under praktiken bo hos någon släkting eller vän i en annan stad och kanske söka i så fall praktikplats där.

    Din gymnasieskola gör, antar jag, allt de kan för att lösa situationen. Din skola är mycket intresserad av att ordna praktik-möjlighet; för de vill ha så många elever som möjligt som tar examen (och inte får endast ett studiebevis).

    I värsta fall, om du ändå får endast ett studiebevis, vänder du dig senare till komvux - för att försöka komplettera upp till examensbevis.

    Jag ska höra mig för - hos kollegor och sakkunniga inom el-branschen - och vi återkommer, i fall vi hittar någon lösning eller ngt. bra tips att ge dig!
    Fortsätt kämpa!

    Lycka till!

    Hälsningar

    Mikael

    §12-13 i 4 kap. gymnasieförordningen - /framförallt i §13/ - hittar man bestämmelsen om att "huvudman" /det är din gymnasieskola det, förenklat förklarat/ är skyldig att erbjuda APL och i fall de inte kan - då måste de erbjuda APL på skolan.

    Du kan, om du vill, visa mitt svar till dina lärare och till rektor på din skola. Personal på din skola kan också själva kontakta oss, om de vill.
    Lycka till!