Tilda
    Hej! I min kommun så har vi för tillfället ingen yrkesvägledare, och det är ingen som vet när vi kommer att få en igen.
    Eftersom att jag går i nian såmåste jag snart söka till de gymnasium som jag vill gå, men jag undrar om man kan göra det utan en yrkesvägledare, ifall att min kommun inte skulle hinna fixa en i tid? :(
    • Milla : Vilken kommun bor du i?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda!

    I de flesta kommuner gör man ansökan "på egen hand", dvs Iägger in ansökan sjäIv i Antagningssystemet och

    om du berättar i vilken kommun du bor, då kan du få en uppsättning länkar - till ditt antagningskansIi, till en hemsida där du ska göra ansökan och tips om vilka gymnasieskolor som finns nära dig.

    Annars så kan du hitta ditt Antagningskansli på www.antagningskanslier.se

    och nästan all info som man behöver inför gymnasieval finns på www.gymnasieguiden.se

    Bästa hälsningar :)

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för hjälpen! Bor i Vingåker
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda,

    Ditt antagningskansli (uppgifter om det) - finner du här>>>

    Du "tillhör" alltså gymnasieantagningen i Katrineholm och ditt Antagningssida är därför Den här>>

    Du och dina kIasskompisar får lägga in sina gymnasieval först från mitten på januari 2017, dvs är ca tre månader innan ni kan börja lägga in era val, dvs ganska så gott om tid kvar.

    Givetvis är det bra om du tittar på de olika gymnasieskoIorna och på olika gymnasieprogram redan nu! Alla gymnasieprograms utförliga beskrivningar med exempel på yrken kopplade till dem finner du på GymnasieGuiden.se och direkt länk är här>>> Klicka på programnamnet - så öppnas en ny sida med info om just det programmet, exempelvis - om du klickar på

    då kommer du hit>>>

    _____________________

    Vilka gymnasieskolor får man söka till? - Jo, till alla i hela Sverige, men kommunala skoIor långt ifrån där du bor, tar in dig endast om det finns ledig plats när de har tagit in alla sina "egna" behöriga sökande, det kallas för att "bli mottagen som Andrahandssökande".

    Friståendes gymnasieskolor och de utbildningar som har Riksrekrytering - tar emot Alla elever som Förstahandssökande, dvs man konkurrerar om plats med sina betyg från åk9.

    De gymnasieskolor som är närmast till där du bor, tror jag finns i Katrineholm - och det finns idag fyra stycken, som du ser här>>>

    Börja kika på skolorna och programmen och återkom till oss om frågorna dyker upp!

    Lycka till!

    ANNA