Idrees Mohammed
    Hej Jag undrar om det finns några ingenjörs utbildningar som har inte krav på fysik 2 och kemi 2 eller om det finns några ingenjörs utbildningar som har sänkt kravet på fysik 2. Jag vill helst plugga till byggingenjör och om det finns någon högskola som har sänkt deras krav.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    vi känner inte till någon högskola som inte kräver godkänt betyg i Fysik 2 för att bli behörig till civilingenjörsprogrammet eller till högskoleingenjörsprogrammet.

    Däremot kan jag tipsa om YRKESHÖGSKOLEUTBILDNINGAR:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/sti-stockholms-tekniska-institut/sti-ingenjoer-energieffektiva-byggnader - börjar nu på måndag, 4 sept, och enligt våra uppgifter har de ledig plats; om du är intresserad - kontakta dem nu på en gång!

    Ännu en yrkeshögskoleutbilnding som kanske kan bli av intresser för dig - https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/byggingenjor-produktion - som du kan söka till nästa höst;

    Ännu fler yrkeshögskoleutbildningar kan "dyka upp" i början av februari 2018, när Myndighet för YH beviljar nya YH.
    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar kan ses på www.yhguiden.se